مدیر عامل بانک صادرات گفت: ما فارغ از کنسرسیومی که با حجم منابع ۸ میلیارد یورو به رهبری بانک ملت تشکیل شده است، برای اجرای پروژه‌های نفت و گاز به میزان ۵/۱۲ میلیارد یورو با وزارت نفت به توافق رسیده‌ایم. سید محمد جهرمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: بخشی از این پروژه‌ها نفتی، بخشی گازی و بخش زیادی از آنها هم به پتروشیمی‌ها در سراسر کشور و خط لوله پالایش و پخش و مخازن نفت و پتروشیمی اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه حدود ۳ میلیارد یورو در رابطه با گاز سرمایه‌گذاری می‌کنیم که شامل پالایشگاه‌های بیدبلند ۲ و پارسیان می‌شود، اضافه کرد: بخشی از این سرمایه‌گذاری در ۴ پروژه نفتی انجام می‌شود و ۲۷ پروژه پتروشیمی نیز به ارزش حدود ۸ میلیارد یورو توسط بانک صادرات تامین منابع می‌شود.

مدیر عامل بانک صادرات اظهار داشت: برای تامین مالی خط لوله جنوب به پالایشگاه اراک با شرکت ملی پالایش و پخش به ارزش بیش از ۶۰۰ میلیون یورو به توافق رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه از چند روش تامین مالی در این زمینه استفاده می‌کنیم، گفت: یکی از این روش‌ها دادن تسهیلات ارزی به طور مستقیم به وزارت نفت و شرکت‌های زیرمجموعه است، یکی از آنها فروش اوراق مشارکت است که به‌وسیله آن مردم با ضمانت وزارت نفت و عاملیت بانک در پروژه‌ها شریک می‌شوند و روش دیگر نیز تامین مالی توسط شرکت‌های سرمایه گذاری بانک است که از سوی سپرده‌گذاران انجام می‌شود.

جهرمی افزود: در پروژه‌هایی که با مشارکت بانک انجام می‌شود، سپرده‌گذاران بانک بر اساس سودآوری پروژه در این سود به هر میزان که باشد شریک خواهند بود.

وی اضافه کرد: سود اولیه اوراق مشارکت بر اساس حداقل علی‌الحسابی که طبق قانون و مصوبات شورای پول و اعتبار تعیین می‌شود، تعلق می‌گیرد و اگر پس از محاسبه سود میزان آن از سود مورد انتظار بیشتر باشد که احتمال آن در مورد پروژه‌های نفت و گاز بسیار زیاد است، این سود اضافه نیز در اختیار خریداران اوراق مشارکت چه در پارس جنوبی و پارس شمالی یا پروژه‌های نفتی قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: طبق قرارداد و مصوبات‌ ما در پارس جنوبی، حداکثر ۵ ماه بعد از پایان سررسید سود قطعی به خریداران اوراق مشارکت پارس جنوبی با نظارت بانک پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل بانک صادرات با بیان اینکه از سهم بانک صادرات در مورد اوراق مشارکت پارس‌جنوبی چیزی باقی نمانده است، گفت: چنان با استقبال مردم مواجه شدیم که با تمام شدن این اوراق بعضی افراد سپرده‌هایی را به صورت علی‌الحساب در اختیار بانک گذاشته‌اند تا در صورت اعلام بانک مرکزی بتوانیم اوراق مشارکت در اختیار آنها قرار دهیم.

وی تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد خریداران اوراق مشارکت افراد حقیقی هستند و حقوقی‌های خریدار اوراق مشارکت نیز شرکت‌های خصوصی هستند.

جهرمی با اشاره به حضور بانک متبوع خود در کنسرسیوم انرژی به رهبری بانک ملت گفت: کل سرمایه این صندوق ۸ میلیارد یورو است که ۳ میلیارد یورو از آن به بانک صادرات تعلق دارد؛ در عین حال محل سرمایه‌گذاری این صندوق هنوز مشخص نشده است و مذاکره با وزارت نفت در این زمینه ادامه دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به مذاکرات ما با بانک مرکزی در رابطه با سهمی که ما از پروژه‌ها بر عهده گرفته‌ایم بانک مرکزی همکاری خوبی داشته است.

وی افزود: سعی ما بر این است که کمتر از منابعی که از آنها به بنگاه‌های بخش خصوصی تسهیلات داده می‌شود، استفاده کنیم و بیشتر از اوراق مشارکت به ویژه اوراق مشارکت ارزی که هم در خارج و هم در داخل کشور منتشر می‌شود و همچنین منابع بانک مرکزی در این زمینه استفاده کنیم.

مدیر عامل بانک صادرات اضافه کرد: در عین حال برای جلب مشارکت‌های خارجی نیز تلاش می‌کنیم.

وی در پایان در خصوص نحوه تامین منابع از بانک مرکزی اظهار داشت: بانک مرکزی سپرده‌های خود را که در بانک‌های بین‌المللی سپرده‌گذاری می‌کرد، از این پس در بانک‌های داخلی سپرده‌گذاری خواهد کرد.