خرید بنزین با کارت بانکی تا پایان سال اجرایی می‌شود

عکس: حمید جانی‌پور

رییس کل بانک مرکزی از نهایی شدن طرح خرید بنزین با کارت‌های بانکی تا پایان سال جاری خبر داد و در مورد سال پایه تورم، میزان اجرای بانکداری اسلامی در ایران و برنامه‌های بانک مرکزی در مورد اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در شش ماهه دوم سال گفت. به گزارش خبرگزاری فارس، محمود بهمنی در جمع خبرنگاران ضمن تاکید براینکه اعطای تسهیلات به خودروهای فرسوده از وظایف بانک مرکزی به حساب نمی‌آید، اظهار داشت:‌ بانک مرکزی در یک مقطع کمک کرد تا با انتقال این وظیفه کار خودروسازان راه بیافتد.

وی ادامه داد: هم اکنون اگر واحدهای تولیدی، نهادهای ذیربط و خریداران بیایند مجدد اعطای تسهیلات به خودروهای فرسوده را ادامه خواهیم داد.

احتمال زیان در بانکداری ربوی به مراتب بیشتر از بانکداری بدون ربا است

رییس کل بانک مرکزی در ادامه سخنان خود در مورد میزان تاثیرگذاری اجرای قانون بانکداری اسلامی در ایران در مقابله با بحران‌های بین‌المللی، گفت: اگر فرض بر این باشد که بانکداری اسلامی در ایران ۱۰۰ درصد اجرا شود یا در کشورهای اسلامی این بانکداری کاملا اجرا شود، آثار و صدمات بحران‌های اقتصادی بسیار تقلیل پیدا می‌کند.

به گفته وی، یکی از دلایلی که بانک مرکزی به اجرای بانکداری اسلامی در بانک‌ها تاکید می‌کند در واقع مصون ماندن از بحران های اقتصادی در جهان است. بهمنی ضمن اشاره به جایگاه عقود مشارکتی در بانکداری اسلامی، تصریح کرد: در صورتی که تسهیلات گیرنده‌ای در این عقود دچار زیان شود دیگر نیازی نیست که آن زیان را به بانک بپردازد و البته یک ریال هم سود به بانک نمی‌دهد.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: طبق حالت مذکور بانک‌ها تسهیلات گیرندگان را از ورشکستگی نجات داده و در مقابل خودشان نیز سود کمتری دریافت می‌کنند و به همین دلیل، سود علی‌الحساب را به سپرده‌گذاران پرداخت می‌کنند. وی تاکید کرد: در بانکداری ربوی برای اعطای تسهیلات نرخ ثابت را از تسهیلات گیرندگان دریافت می‌کنند و در این موارد، افراد ناچارند در حالت سود و زیان نرخی که بانک به صورت ثابت تعیین کرده را بپردازند. بهمنی با تاکید براینکه در بانکداری ربوی احتمال ورشکستگی طرح‌های مشارکتی زیاد است، افزود: احتمال زیان در بانکداری ربوی به مراتب بیشتر از بانکداری بدون ربا است به خاطر اینکه وسعت بیشتری دارد. بانک‌های اسلامی در بحران‌های گذشته به راحتی توانستند بحران را بگذرانند.

پایه تورم چیست؟

رییس کل بانک مرکزی در مورد نرخ پایه تورم، گفت:‌ سال پایه اعلام رشد تورم، سال قبل است؛ بانک مرکزی میانگین یک سال گذشته را اعلام می‌کند. بهمنی ادامه داد: در صورتی که نقطه پایان تورم در مردادماه پارسال با نقطه پایان تورم در مردادماه امسال در نظر گرفته شود، ممکن است تورم خیلی رقم پایینی را داشته باشد، ولی زمانی که میانگین محاسبه می‌شود کاهندگی تورم کمتر خواهد بود.

وی ضمن تاکید براینکه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در ۶ ماهه دوم سال‌جاری، فشار تورمی را افزایش نخواهد داد، افزود:‌ در آن شرایط هزینه‌های شش ماه را با درآمدهای

شش ماه در محاسبه‌ها مدنظر می‌گیرند؛ در شرایطی که تقاضا زیاد است افزایش قیمت موجب خنثی شدن آن تقاضا خواهد شد.

آیا خرید بنزین از طریق کارت‌های بانکی به نتیجه می‌رسد؟

رییس کل بانک مرکزی در ادامه اظهارات خود در مورد عرضه بنزین با کارت‌های بانکی، بیان کرد: این امر باید محقق شود، زمانی که افراد به پمپ‌بنزین مراجعه می‌کنند با کشیدن کارت به راحتی می‌توانند هزینه بنزین را بپردازند و دیگر مشکلی در نقل و انتقال پول ندارند.

وی در مورد زمان اجرایی شدن این امر، گفت: بنده فکر می‌کنم به سرعت در حال اجرایی شدن باشد و به طور حتم قبل از پایان سال به مرحله اجرایی خواهد رسید.