اسامی‌16 تعاونی‌ اعتبار متخلف اعلام شد

فاطمه بهادری - بانک مرکزی پس از اعلام یک تعاونی اعتبار به عنوان متخلف، در تازه‌ترین اطلاعیه اسامی‌۱۶ تعاونی اعتبار متخلف دیگر را اعلام کرد. این فهرست به عنوان اولین فهرست رسمی‌از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود تا این بانک به وعده خود البته با تاخیر عمل کند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که فهرست دوم نیز به زودی به رسانه‌ها اعلام خواهد شد. در عین حال بانک مرکزی اسامی‌ متخلفان و بدون مجوز‌ها را به نیروی انتظامی ‌نیز اعلام می‌کند.

بانک مرکزی در روز سوم خرداد ماه در همایشی به تعاونی‌های اعتباری اولتیماتوم داد تا ظرف ۴۵ روز از آن تاریخ، نسبت به دریافت مجوز اقدام کنند.

در اطلاعیه بانک مرکزی به مردم هشدار داده شد که برای مصونیت از ضرر و زیان‌های احتمالی توصیه می‌شود از هر نوع سپرده‌گذاری یا انجام سایر امور بانکی در تعاونی‌های اعتبار نامبرده خودداری شود.

همچنین روابط عمومی‌ بانک مرکزی اعلام کرد: به این وسیله به اطلاع عموم افراد علاقه‌مند به سپرده‌گذاری در موسسات اعتباری می‌رساند؛ از آنجایی که ادامه رسیدگی و ساماندهی شرکت‌های تعاونی اعتباری موسوم به «آزاد» می‌تواند به توقف فعالیت یا انحلال این نوع از نهادهای پولی غیرمتشکل منجر شود؛ بنابراین برای مصونیت از ضرر و زیان‌های احتمالی توصیه می‌شود از هر نوع سپرده‌گذاری یا انجام سایر امور بانکی در شرکت‌های تعاونی اعتبار اعلام شده خودداری کنند. احد، دشت سبز، اصناف شهریار، رهگشای سبزوار، اعتصام گرگان، کوثر سمنان، ایثارگران خور (هشتگرد)، صبح قریب تبریز، بانوان نیکوکار، صندوق مالی و توسعه مازندران، پرتو گل گرگان، فرزان بیرجند، پیشه‌ور گرگان، فرهنگیان هیو، خرداد اسلام‌شهر و تسهیل اطمینان، ۱۶تعاونی اعتباری هستند که مردم از معامله با آنها منع شده‌اند.

در اطلاعیه بانک مرکزی تصریح شده که خسارت ناشی از ادامه هر گونه سپرده‌گذاری و انجام سایر امور بانکی در شرکت‌های تعاونی اعتبار یادشده، متوجه افراد خواهد بود.

لازم به ذکر است تاکنون اسامی ‌۲۲ تعاونی اعتباری دارای مجوز بانک مرکزی در سایت این بانک اعلام شده‌اند که مردم مجاز به معامله با این تعاونی‌ها هستند.