ناکامی در وصول مطالبات معوق بانک‌ها

عضو کمیته تحقیق و تفحص از شبکه بانکی با اشاره به مطالبات معوق ۵۰ هزار میلیارد تومانی بانک‌های دولتی گفت: اقدامات شرکت وصول معوقات بانکی برای بازگرداندن این حجم از منابع به شبکه بانکی، تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

صمد مرعشی در گفت‌وگو با باشگاه خبری «توانا»، در خصوص آخرین اقدامات کمیته تحقیق و تفحص از شبکه بانکی اظهار داشت: این کمیته هم‌اکنون مراحل پایانی بررسی‌های خود را طی می‌کند و حداکثر ظرف سه هفته آینده گزارش‌های مربوطه به صحن علنی مجلس خواهد رفت.

این عضو کمیته تحقیق و تفحص از شبکه بانکی، بررسی رعایت جزئیات بسته سیاستی ـ نظارتی بانک مرکزی توسط بانک‌ها را از جمله مواردی عنوان کرد که از جانب این کمیته طی ما‌ه‌های اخیر انجام شده است.

معوقات ۵۰ هزار میلیارد تومانی در دست دانه‌درشت‌ها است

وی بررسی پرونده مطالبات معوق ۵۰ هزار میلیارد تومانی را نیز از جمله سایر اقدامات انجام شده در کمیته تحقیق و تفحص در شبکه بانکی برشمرد و افزود: اعضای کمیته در این باره پرونده‌های گیرندگان وام و دلایل پرداخت وام را بررسی کردند و نکات جالب و قابل توجهی را نیز در همین ارتباط به دست آورده‌اند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه ارائه جزئیات کامل گزارش کمیته تحقیق و تفحص از نظام بانکی را به ارائه در صحن علنی مجلس موکول کرد و ادامه داد: بررسی دلایل ایجاد مطالبات معوق و بی‌دقتی سیستم بانکی کشور در این راستا از جمله مواردی بود که مورد اهمیت و توجه کمیته قرار داشت.

مرعشی ضمن اشاره به اینکه شبکه بانکی طی ماه‌های اخیر اقدام خاصی را در خصوص رسیدگی و وصول معوقات بانک‌ها انجام نداده است، افزود: شرکت وصول مطالبات شبکه بانکی حدود یک سال با استفاده از کارکنان بانک‌ها فعالیت کرد، ولی هیچ نتیجه‌ای از فعالیت‌های این شرکت حاصل نشد.

درماندگی شرکت وصول معوقات بانکی

این عضو کمیته تحقیق و تفحص از شبکه بانکی تصریح کرد: اعضای شرکت وصول مطالبات معوق در واقع همان افرادی بودند که مدت‌ها در بانک‌ها به عنوان کارشناسان ارشد فعالیت می‌کردند، ولی با این وجود این شرکت ناموفق عمل کرد.

به گفته مرعشی، دلیل ناموفق بودن شرکت وصول مطالبات معوق ناشی از وجود تیمی بود که در شبکه بانکی کشور از قبل فعالیت می‌کردند.

وی با بیان اینکه کمیته تحقیق و تفحص به جای شرکت وصول مطالبات معوق اقدامات مربوط به رسیدگی پرونده‌ها را انجام داده است، تصریح کرد: موفقیت‌های زیادی در این رسیدگی‌‌ها حاصل شده است.

بی‌توجهی شبکه بانکی به پرونده معوقات ۵۰ هزار میلیارد تومانی

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد: موارد زیادی در پرونده معوقات بانکی به دست آمده که از جمله آنها افرادی بودند که وام‌های با مبالغ بالا دریافت کرده و به انحراف برده‌اند.

وی افزود: شبکه بانکی در مراحل مختلف پرداخت تسهیلات هیچ حساسیتی به خرج نداده است؛ پرداخت وام در هر زمینه‌‌ای باید به صورت مرحله‌ای باشد، ولی هیچ بررسی در مورد پرداخت مرحله به مرحله وام همزمان با پیشرفت طرح‌ها صورت نگرفته است.

مرعشی ضمن تاکید بر اینکه تعداد طرح‌هایی که به انحراف کشیده و معوق شده‌اند کم نیست، افزود: بانک‌ها به خاطر فشاری که از جانب دستگاه‌‌های مختلف از جمله مجلس، متحمل می‌شوند، برای وصول مطالبات معوق به سراغ افرادی می‌روند که تسهیلات با مبالغ کم دریافت کرده‌اند.

فشار بانک‌ها به وام‌های چند میلیونی متمرکز شده است

این عضو کمیته تحقیق و تفحص از نظام بانکی، تمامی فشارهای بانک‌ها را در مورد افرادی که فقط چند میلیون تومان وام گرفته‌اند، متمرکز دانست و گفت: بخش اعظم معوقات ۵۰ هزار میلیارد تومانی متعلق به دانه‌درشت‌ها بوده است و قطعا قوه قضائیه بررسی‌های لازم را در این باره انجام خواهد داد. وی تاکید کرد: عدم مدیریت در لایه‌های مختلف شبکه بانکی کاملا در افزایش حجم معوقات تاثیرگذار بوده است.

مرعشی با بیان اینکه وظیفه کمیته تحقیق و تفحص بررسی تمام جوانب پرونده‌ها و ارائه نتایج به هیات رییسه مجلس است، هرگونه تصمیم‌گیری در مورد نتایج حاصل شده را منوط به تصمیم هیات رییسه دانست.

به گفته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه هیات رییسه نتایج بررسی‌ها را به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ می‌کند؛ بسیاری از این اطلاعات گردآوری شده با همکاری سازمان بازرسی کل کشور بوده است.

وی خاطرنشان کرد: اطلاعات حاصل شده در کمیته تحقیق و تفحص با سیستم بازرسی کل کشور تطبیق داده شده است.

ضرورت اصلاح لایه‌های مدیریتی در شبکه بانکی

این عضو کمیته تحقیق و تفحص از شبکه بانکی گفت: تا زمانی که در بانک‌ها تغییرات اساسی صورت نگیرد، همواره این مشکلات ادامه خواهد داشت.

وی اصلاح سیستم مدیریتی در لایه‌های مختلف بانکی را لازمه جلوگیری از موارد مذکور دانست و اضافه کرد: این کمیته فقط بانک‌های دولتی را مورد بررسی قرار داد و به بانک‌های خصوصی ورود نکرده است.

مرعشی تاکید کرد: قطعا حجم بالای معوقات بانکی مربوط به بانک‌های دولتی است.