مدیرعامل بانک ملی ایران توجه به قیمت‌ تمام‌شده پول را باعث حل مشکلاتی دانست که بانک مرکزی راه حل تعیین سقف برای عقود مشارکتی را برای آن تجویز کرده است. محمودرضا خاوری در گفت‌وگو با «ایسنا»، درباره تعیین سقف برای عقود مشارکتی اظهار کرد: هر یک از این عقود روشی است برای تعیین نیاز مالی بخش‌های مختلف اقتصاد کشور. اگر ما به قیمت تمام‌شده پول درست توجه کنیم، بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد.

باید علت را از بین برد

وی ادامه داد: در تعیین قیمت دقیق تسهیلات باید قیمت تمام‌شده پول، هزینه‌های بانک و انتظارات بازدهی سپرده‌گذاران را در نظر گرفت. در این صورت تمام مسائل حل می‌شود و دیگر دعوایی باقی نمی‌ماند. ما باید علت را از بین ببریم.

بانکداری الکترونیک

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو بر گسترش بانکداری الکترونیک تاکید کرد و گفت: ‌اینکه ما بخواهیم تمام عملیات بانکی را به صورت الکترونیکی انجام بدهیم، یک آرزو است. البته در تمام دنیا هم این گونه نیست که تمام عملیات پرداخت به صورت الکترونیکی باشد. در کشورهای پیشرفته هم شعب بانک‌ها به صورت فیزیکی حضور دارند.

یقینا در هیچ کجای دنیا این گونه نیست که گشایش اعتبارات اسنادی به صورت الکترونیکی انجام بشود. ممکن است مدارک و اسناد الکترونیکی را الکترونیکی دریافت کنند، اما برای امضای قرارداد ما برای انجام اعتبارسنجی و پرداخت حتما حضور فیزیکی لازم است و تنها عملیات درون بانک به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

مدیرعامل بانک ملی تاکید کرد تلاش بر این است که کلیه خدمات از طریق عملیات الکترونیکی انجام شود. یکی از روش‌ها می‌تواند انتقال کارت به کارت باشد که در حال گسترش است و یکی دیگر از روش‌ها هم این بود که بانک ملی در هر کجا که دفاتر اسناد رسمی وجود داشت، حضور پیدا کرد و آنها را مجهز به دستگاه POS کرد.

حضور در جام جهانی

وی بر لزوم فرهنگ‌سازی در این زمینه تاکید کرد و افزود: یکی از اهداف حضور بانک ملی در طول دوران جام جهانی در رسانه ملی، آشنایی بیشتر مردم با فرهنگ بانکداری الکترونیک بود و در همین زمینه تعداد زیادی حساب قرض‌الحسنه به صورت الکترونیکی باز شد و مردم آشنا شدند چگونه به سایت بانک ملی مراجعه و با آن کار کنند.