مدیرکل دفتر امور بانکی و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی از تشکیل شرکت ساماندهی وصول مطالبات معوق در چارچوب طرح تحول بانکی خبر داد. به گزارش فارس علی خرسندیان با اشاره به وظایف و عملکرد این دفتر اظهار داشت: طرح تحول بانکی یکی از مهم‌ترین وظایف دفتر امور بانکی و بیمه محسوب می‌شود که در این راستا اقدامات وسیعی انجام گرفته است.

وی افزود: تشکیل بانک جامع اطلاعات مشتریان، شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران (سامانه اعتبارسنجی)، شرکت فام (فروش اموال مازاد بانک‌ها)، شرکت ساماندهی مطالبات معوق، شرکت کانون مشاوران مالی و اعتباری و توسعه و تجهیز بانکداری الکترونیکی از اقدامات مهم این دفتر بوده است.

خرسندیان افزود: طرح تحول بانکی دارای یک گستردگی خاصی است و سامانه‌ای به نام بانک جامع اطلاعات مشتریان ایجاد شده که این سامانه مرتبط با بانک‌های دولتی است. این سامانه اطلاعات اشخاص حقیقی را براساس شماره ملی نشان می‌دهد، به عنوان مثال فرد دارای این شماره ملی چه تسهیلاتی، چه مبلغی، در قالب چه عقودی و در چه پروسه زمانی دریافت کرده است. وی در ادامه گفت: در قالب طرح تحول بانکی شرکت فام (فروش املاک مازاد) تشکیل شده است که این شرکت می‌تواند ابزار لازم برای فروش املاک و اموال بانک‌ها را فراهم سازد.

مدیرکل دفتر بانکی و بیمه گفت: از دیگر محورهای طرح تحول، بانکداری الکترونیک است که بسیار وسعت دارد و کمیته‌هایی با همکاری قسمت‌های فنی بانک‌ها تشکیل شده است. وی اظهار داشت: در چارچوب طرح تحول بانکی همچنین بانک قرض‌الحسنه مهر تاسیس شده است، به عنوان بانکی که تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت می‌کند، البته این بدان مفهوم نیست که نهاد قرض‌الحسنه به عنوان نیاز امروز کشورمان کاملا توسعه پیدا کرده است، بلکه جا دارد بیشتر تجهیز شود. شرکت ساماندهی وصول مطالبات معوق نیز که بانک‌ها سهامدار آن هستند، در چارچوب طرح تحول بانکی است و به منظور وصول مطالبات بانک‌ها، متناسب با ارجاعاتی که بانک‌ها به این شرکت دارند ایفای نقش می‌کند و این دفتر نیز در تعامل کاری با آن شرکت است.