پیش‌بینی افزایش قیمت‌ سکه از اواسط ماه آینده

عکس:‌آکو سالمی

به‌رغم رکود و یکنواختی بازار طلا و کاهش سطح معاملات دنیا، پیش‌بینی می‌شود که در اواسط ماه آینده نوسانات نفتی و بورسی و تغییر و تحولات بسیاری را شاهد باشیم. محمد کشتی آرای، رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر به «ایسنا» گفت: در حال حاضر تمام جهان در تعطیلات تابستانه به سر می برد و به طور کلی سطح معاملات بر این اساس پایین است، حتی بسیاری از شاخص‌ها در بورس‌ها به کمتر از حد معمول خود رسیده است؛ اما پیش‌بینی می‌شود که از اواسط شهریور ماه بازار طلا از حالت یکنواختی و رکود خارج شود و تحولات و نوسانات نفتی را شاهد باشیم.

وی در توضیح آخرین وضعیت طلا در بازارهای جهانی گفت: هفته گذشته طلا در بازارهای جهانی روند صعودی آرامی را داشت؛ ولی از اواسط هفته کاهش ارزش سهام اروپا و آمریکا موجب صعود قیمت طلا تا مرز ۱۲۳۷ دلار شد و همین امر دلیلی برای کاهش ارزش دلار و یورو به شمار رفت. وی ادامه داد: روز جمعه مجددا قیمت طلا رو به کاهش رفت و امروز به هزار و ۲۲۸ دلار و۵۰ سنت رسید که به نسبت هفته گذشته ۱۲ دلار افزایش داشت. کشتی آرای خاطر نشان کرد: در بازارهای داخلی هم با توجه به افزایش قیمت جهانی طلا و کاهش روزانه قیمت دلار این افزایش پوشش یافت و موجب شد تا در افزایش قیمت طلای داخل اثری نداشته باشد!

به گزارش ایسنا، دیروز در بازارهای داخلی هر قطعه سکه طرح قدیم ۳۱۷ هزار تومان، سکه طرح جدید ۳۰۳ هزار تومان، نیم سکه ۱۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان، ربع سکه ۷۷ هزار و۵۰۰ تومان، هر مثقال طلای آب شده ۱۷ عیار ۱۳۳ هزار و ۲۰۰ تومان، هر مثقال طلای آب شده ۱۸ عیار ۱۴۱ هزار و ۵۰۰ تومان و یک گرم طلای ۱۸ عیار۳۰ هزار و ۷۵۰ تومان داد و ستد شد. همچنین امروز هر اونس پلاتین با ۳۰ دلار کاهش به هزار و ۵۱۶ دلار و هر اونس نقره با سی سنت کاهش به ۰۴/۱۸ دلار رسید.

یک سکه و چند نرخ

با آنکه رییس کل بانک مرکزی در تمامی مصاحبه‌های خود همواره بر این نکته تاکید کرده که هیچ تفاوتی در قیمت سکه‌های سال‌های مختلف وجود ندارد؛ اما در عمل این‌گونه نیست و همچنان طلافروشان تاریخ درج شده بر سکه‌های طلا را ملاک عمل خود قرار می‌دهند.

به گزارش ایلنا، در بازار طلافروشان، سکه‌ها به غیر از سکه‌های سال ۸۶ (آخرین سال ضرب سکه توسط بانک مرکزی) به مبلغ ۲ تا ۳ هزار تومان کمتر از قیمت فروش توسط طلافروشان مستقر در بازار خریداری می‌شوند. هرچه که از بازار طلافروشان بیشتر فاصله بگیریم این مبلغ به ۴ تا ۵ هزار تومان نیز افزایش می‌یابد.

موضوع یکسانی قیمت سکه ضرب سال‌های مختلف حدود ۱۰ سال است که همچنان ادامه دارد و بانک مرکزی ساز خود را می‌نوازد و طلافروشان نیز کار خود را می‌کنند. پر بیراه نگفته‌ایم اگر بگوییم در این مدت نه بانک مرکزی توانسته است ادعای خود را به کرسی بنشاند و نه بازاریان اعتنایی به گفته‌های مسوولان ارشد در این حوزه کرده‌اند.

بانک مرکزی مقصر است

یکی از سکه‌فروشانی که در بازار طلا حجره‌ای دارد، می‌گوید: دقیقا مشکل از زمانی آغاز شد که بانک مرکزی در هر سکه مبلغی حدود ۴ تا پنج هزار تومان به عنوان کارمزد علاوه بر قیمت طلای به کار رفته در سکه از خریداران دریافت کرد. در زمان فروش سکه نرخ کارمزد از سکه‌ها (به غیر از سال ۸۶) کسر و مابقی آن به فروشنده سکه پرداخت می‌شود.

عمده‌خرها مقصرند

طلافروش دیگری می‌گوید: باید جلوی عمده‌خرها را بگیرند، زیرا مغازه‌ها و خریداران خرد پس از آن خرید سکه از مشتریان ناچارند سکه‌ها را به عمده‌خرها بفروشند تا آنان نیز سکه‌ها را به بانک مرکزی برای آب کردن تحویل دهند.

گذشت زمان به یاری بانک مرکزی شتافت

محمد کشتی‌آرای، رییس اتحادیه کشوری طلا و سکه در گفت‌وگو با «ایلنا» می‌گوید: سکه‌های پیش از سال ۸۶ به ندرت در بازار وجود دارند؛ زیرا افراد سکه‌ها را فروخته و در نتیجه از سطح بازار جمع‌آوری شده‌اند.

او درست می‌گوید، طلافروشان بازار نیز بر این نکته صحه می‌گذارند. بنابراین خریداران کنونی طلا و شاید چند سال آینده شانس آورده‌اند، زیرا می‌توانند سکه‌هایی را خریداری کنند که در سال ۸۶ ضرب شده‌اند، بانک مرکزی نیز وعده کرده است تا ۱۰ سال دیگر سکه‌ای ضرب نکند. بنابراین ۲ تا ۳ هزار تومانی را که طلافروشان از مبلغ سکه کسر می‌کردند نیز خود به خود منتفی است، زیرا سکه‌های ضرب سال ۸۶ با قیمت روی تابلو که نرخ روز است خرید و فروش می‌شوند. سرانجام با خروج سکه‌های پیش از سال ۸۶ از بازار، این غائله که سکه‌های سال‌های مختلف تفاوت قیمتی ندارد، به خودی خود و با مرور زمان به‌زودی زود حل می‌شود. البته بانک مرکزی بر سکه جدید خود که یک گرم بیشتر وزن ندارد و به نوعی کپی‌برداری از سکه‌های یک گرمی رایج در بازار است، تاریخ ننگاشته است و این تدبیر خود به خود معضل موجود در خصوص سکه‌های بهار آزادی را رفع می‌کند.