رییس کل بیمه مرکزی گفت: دولت تصمیم به حمایت از بخش‌های خصوصی بازار رقابتی کشور به خصوص آنهایی که وارد بورس شده‌اند، دارد، چرا که این شرکت‌ها سهم بیشتری در بازار را کسب کرده‌اند. جواد فرشباف ماهریان در گفت‌وگو با باشگاه خبری «توانا»، با اشاره به اینکه تمام شرکت‌های بیمه‌ای کشور اعم از دولتی و خصوصی تحت پوشش مدیریت فنی و حرفه‌ای بیمه مرکزی قرار دارند، اظهار داشت: براساس اصل ۴۴ قانون اساسی حمایت از بخش خصوصی در دستور کار بیمه‌ مرکزی قرار گرفته است.

وی افزود: روند بازار رقابتی در صنعت بیمه نشان می‌دهد که سهم رشد حق بیمه‌نامه‌ها و پرتفوی بخش خصوصی در مقایسه با سایر بخش‌های صنعت بیمه رشد صعودی پیدا کرده است.

فرشباف با تاکید براینکه طرح توانمند‌سازی و ظرفیت‌سازی بخش خصوصی در دستور کار دولت ‌است، گفت: در راستای اجرای این هدف و براساس سیاست‌های آزادسازی و رقابتی کردن بازار، بیمه مرکزی مجوز اتکایی بخش‌های خصوصی که فاقد این پذیرش در عرصه بیمه بودند را صادر نموده است.

وی در ادامه گفت: بیمه مرکزی مجوز انعقاد قرارداد‌های اختیاری جهت افزایش ظرفیت پذیرش اتکایی به بخش‌های خصوصی را صادر کرده است.

این مقام مسوول بیمه، از جمله برنامه‌های این سازمان را تقویت بخش‌های خصوصی عنوان کرد و گفت: دولت تصمیم به حمایت از بخش‌های خصوصی بازار رقابتی کشور به خصوص آنهایی که به بازار بورس وارد شده‌اند، دارد چراکه این شرکت‌ها سهم بیشتری در بازار را کسب کرده‌اند.

فرشباف در خصوص شرکت‌های بیمه‌ای که به بورس وارد شده‌اند، گفت: این شرکت‌ها دارای تخصص و دانش فنی بیشتری نسبت به سایر شرکت‌های بیمه‌ای هستند که به همین جهت می‌توانند فعالیت‌های موثری در این عرصه انجام و سهم مناسب‌تری در بازار برای خود کسب نمایند.

وی در ادامه افزود: این شرکت‌ها به دلیل آنکه اطلاعات و گزارش‌های مالی شفاف‌تری نسبت به سایر شرکت‌های بیمه دارند، بیشتر مورد توجه بیمه مرکزی قرار دارند.

نرخ‌شکنی در بیمه‌های باربری جدی نیست

وی در خصوص نرخ‌شکنی‌های غیرقانونی در بخش بیمه باربری گفت: با اجرای طرح آزاد‌سازی در صنعت بیمه بروز نرخ‌شکنی‌ها امری طبیعی است، به صورتی که افت و خیز قیمت‌ها در تمام نرخ‌هایی که در سیستم آزادسازی فعالیت می‌کنند، بیشتر مشاهده می‌شود.

فرشباف در ادامه خاطرنشان کرد: رشته‌های تخصصی بیمه‌ای به جهت آنکه ضریب خسارت در آنها پایین است، شرکت‌های بیمه ای را بهتر ترغیب می‌کند که بیمه‌نامه‌هایی با رقم کمتر صادر نمایند که این اقدام کاهش نرخ‌ها در جامعه را ایجاد و علاقه‌مندی مردم برای خرید بیمه نامه را تقویت می‌کند.