چک‌پول‌ها برای خروج از چرخه پولی پشت‌نویسی می‌شوند

دبیرکل بانک مرکزی از آغاز پشت‌نویسی چک‌پول‌های ۵۰ هزار تومانی برای خروج آنها از گردش پولی کشور خبر داد و اعلام کرد: از مهرماه امسال پشت‌نویسی چک‌پول‌های ۱۰۰ هزار تومانی نیز آغاز می‌شود. سید محمود احمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری «مهر» درباره زمان خروج چک‌پول‌های ۵۰ هزار تومانی از چرخه پولی کشور گفت: پشت‌نویسی چک‌پول‌های ۵۰ هزار تومانی برای خروج از گردش سیستم پولی کشور آغاز شده است.

دبیر کل بانک مرکزی افزود: به هر میزان که اسکناس‌های ۱۰ هزار تومانی منتشر و وارد بازار می‌شود، چک‌پول‌های ۵۰ هزار تومانی نیز از گردش پولی بیرون می‌رود.

وی با بیان اینکه کار پشت‌نویسی چک‌پول‌ها تا پایان سال به طور کامل انجام می‌شود، عنوان کرد: خروج چک‌پول‌های ۱۰۰ هزار تومانی از چرخه پولی کشور نیز فعلا به مرحله اجرا در نیامده است.

این مقام مسوول در بانک مرکزی تصریح کرد:‌ بر اساس برنامه، قرار است از مهرماه امسال پشت‌نویسی چک‌پول‌های ۱۰۰ هزار تومانی نیز اجرایی شود.

محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی نیز در این رابطه گفت: تاکنون ۳۰ میلیون قطعه اسکناس ۱۰ هزار تومانی به چاپ رسیده است و هفته‌ای ۱۰ میلیون قطعه از این اسکناس به چاپ می‌رسد.

وی همچنین اعلام کرد که چک‌پول‌ها در آخرین مرحله‌ای که می‌خواهند از چرخه پولی خارج شوند، در بانک توسط مشتری که آن را به بانک ارائه می‌کند، پشت‌نویسی می‌شود که این امر از بروز پولشویی نیز جلوگیری می‌کند.

به گزارش مهر، اسکناس‌های ۱۰ هزار تومانی در ۳۱ خردادماه امسال در مراسمی‌در بانک مرکزی رونمایی و از تاریخ اول تیرماه در اختیار بانک‌ها قرار گرفت.

بانک مرکزی ایران تنها بانک مرکزی در تمام دنیا است که چک پول منتشر می‌کند‏؛ در حالی که به گفته بهمنی، انتشار چک‌پول از وظایف این بانک نیست و بانک مرکزی به ناچار دست به این اقدام می‌زند. در سال ۸۷ بانک مرکزی برای رفع مشکلات ناشی از انتشار چک‌پول‌های بانکی و در عین حال جهت تسهیل بیشتر مبادلات در کشور نسبت به انتشار ایران چک‌های بانک مرکزی و جایگزینی آنها با چک پول‌های صادره توسط بانک‌ها اقدام و در مرداد ماه ۱۳۸۷ ایران چک‌های خود را به بانک‌ها عرضه کرده بود.