وزیر تعاون اعلام کرد صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون تسهیلات بانکی مربوط به اشتغالزایی را تضمین می‌کند. محمد عباسی در گفت‌وگو با مهر با اعلام اینکه با ایجاد صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون چرخه حمایت از جوانان تکمیل می‌شود، گفت: نحوه حمایت از جوانان در بخش اشتغال همان ضمانت برای تسهیلاتی است که از بانک‌ها دریافت خواهند کرد؛ به نحوی که چون جوانان پشتوانه مالی مناسبی برای تامین وثیقه مورد نیاز بانک در زمان تسهیلات گرفتن را ندارند، صندوق کمک می‌کند تا این حمایت شکل بگیرد و به عبارتی صندوق، جوانان را نزد نظام بانکی ضمانت می‌کند. وزیر تعاون اظهار داشت: البته بانک‌ها در این زمینه که بخواهند بدون دریافت ضمانت‌های لازم به افراد تسهیلات بدهند محدودیت دارند، ولی برای نگه‌داشت سرمایه موجود خودشان و کاهش ریسک می‌توانند از این صندوق‌ها کمک بگیرند.عباسی ادامه داد: عملکرد بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری نیز با هم متفاوت است به نحوی که برای ایجاد اشتغال باید سرمایه‌گذاری اتفاق بیفتد و برای این کار، نظام بانکی سرمایه مردمی را‌ که در اختیار دارد در قالب تسهیلات پرداخت می‌کند.

پذیرش وثیقه

وی با تاکید بر اینکه چون بیش از ۹۰ درصد منابع بانک‌ها مربوط به سپرده‌های مردمی‌ است به محض درخواست افراد، بانک‌ها نمی‌توانند تسهیلات را بدون وثیقه در اختیار مردم قرار دهند و باید ضمانت‌های لازم آن نیز انجام شود. فرق بین بانک و صندوق ضمانت این است که بانک تسهیلات فراهم می‌کند و صندوق از طریق پذیرش وثیقه تسهیلات پرداخت شده، متقاضیان را حمایت می‌کند. وزیر تعاون تصریح کرد: در قالب صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری از فردی که طرح‌های اشتغالزایی آنها در بانک‌ها به تصویب رسیده باشد و پرداخت تسهیلات وی منتظر تامین ضمانت باشد حمایت می‌کنیم و در واقع بانک‌ها به اتکا ضمانت صندوق، وام خواهند پرداخت.

سفته یا ۳ ضامن به انتخاب متقاضی

به گفته عباسی، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری در زمان ضمانت تسهیلات افراد، سختگیری بانک‌ها را ندارد و هر شخصی که بتواند سفته بیاورد که قابل خرید است و همچنین ۳ ضامنی که خودش از بین افراد انتخاب می‌کند می‌تواند وام بگیرد چون در این بخش دیگر سختی نظام بانکی وجود ندارد. وی خاطرنشان کرد: این اقدام در حقیقت یک پشتوانه محسوب می‌شود که در بخش اشتغالزایی می‌تواند اتفاق بیافتد، البته نمی‌خواهیم در افراد توقع زیاد ایجاد شود چون هر بانک و صندوقی یک ظرفیت مشخصی دارد که طبعا میزان تسهیلات‌دهی یا ضمانت در آن نیز محدود است. وزیر تعاون با بیان اینکه در حال حاضر صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون ۱۲۰میلیارد تومان منابع در اختیار دارد، افزود: خوشبختانه ظرفیت خوبی فراهم شده است که اگر قدرت تسهیلات‌دهی آن از طریق افزایش منابع بالا برود، می‌تواند واقعا پاسخگو باشد.