تحلیل بازار در هفته گذشته.
دنیای اقتصاد - بازار جهانی طلا که اخیرا در یک روند نزولی به پایین‌ترین سطح سه ماهه اخیر؛ یعنی ۱۱۶۰‌دلار به ازای هر اونس در هفته ماقبل رسیده بود، دیروز در آخرین ساعات کاری بازار جهانی مرز ۱۲۰۰ دلار را نیز پشت سر گذاشت و رکورد ۱۲۰۹ دلار برای هر اونس را نیز ثبت کرد.

بازار ارز و طلا در هفته گذشته
مسعود رضا طاهری- بهای طلا در هفته گذشته با نوسانات شدید همراه شد. بهای طلا برای تحویل فوری طی یک هفته منتهی به ۱۴ مرداد بین ارقام ۱۲۰۳ دلار در شامگاه چهارشنبه و ۱۱۸۱ دلار در آغاز هفته در نوسان بود. نرخ طلا در روز پنج‌شنبه به ۱۱۹۰ دلار فروافتاد و مجددا روز گذشته تا ساعت ۱۴ به وقت تهران تا ۱۱۹۷ دلار بالا رفت که بلافاصله به دلیل افزایش تقاضا برای فروش و تقویت دلار تا ساعاتی بعد تا ۱۱۹۳ دلار پایین آمد، اما سپس درساعت ۳۰/۱۸ به وقت تهران به مرز۱۲۱۰دلار نزدیک شد.
روز گذشته قیمت نفت از 82 دلار بالاتر رفت و قیمت طلا در پی آن رو به افزایش نهاد. از سویی انتظار برای بهبود شرایط اشتغال در آمریکا در آمار اشتغال ماه جولای در آمریکا و رشد بازار‌های سهام در اروپا و آسیا قیمت طلا با تاثیر پذیرفتن از این شرایط و تمایل برای فروش طلا طی 3 روز اخیر قیمت آن را به نوسان واداشت. در این هفته قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی با 2500 تومان افزایش به نرخ 297 هزار و 500 تومان فروخته شد. در عوض سکه طرح قدیم این هفته 1000 تومان ارزان شد و نرخ فروش آن تا 315 هزار تومان پایین آمد. نیم‌سکه تا رسیدن به قیمت 149 هزار و 500 تومان در حدود 1500 تومان گران شد. ربع‌سکه نیز تنها 500 تومان افزایش را تا رسیدن به نرخ فروش 76 هزار و 500 تومان کسب کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در این هفته با افزایش از حد 1181 دلار تا کسب رکورد 1203 دلاری تقریبا 8/1 درصد افزایش را ثبت کرده است. در عین حال گزارش بانک مرکزی از کاهش 4/1 درصدی متوسط قیمت آن خبر داده است.در بازار ارز هفته گذشته در بازار آزاد یورو با 16 تومان افزایش قیمت همراه بود. دلار آمریکا بدون تغییر 1050 تومان هفته کم نوسانی را پشت سر گذاشت. در این هفته همچنین قیمت هر پوند انگلیس با تداوم افزایش قیمت، با 25 تومان افزایش بیشتر تا 1665 تومان بالا رفت و رشد 20 تومانی هر یک صد ین ژاپن و افزایش تا 1210 تومان شگفتی دیگر بازار ارز داخلی بود.
در هفته گذشته تست استرس بانک‌ها در اروپا انجام شد و تنها ۷ بانک دارای شرایط ناپایدار برای مقابله با بحران در وضعیت کنونی اعلام شدند که عمدتا بانک‌های اسپانیایی بودند. این شرایط اعتماد به شبکه بانکی و افزایش ارزش یورو را در پی داشت. افزایش قیمت مسکن در انگلیس و رشد تقاضا برای خرید مسکن، افزایش بازدهی برخی از بانک‌های بحران زده این کشور پس از تزریق کمک‌های مالی دولت، کنترل هزینه مصرف خانواده‌های انگلیسی و خبر کاهش بدهی خانواده‌های این کشور، افزایش شاخص بورس در اروپا و آسیا و رشد شاخص اعتماد اقتصادی در اروپا از جمله عواملی بودند که در این هفته موجب رشد ارزش یورو و پوند انگلیس را رقم زده است. نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا که تا هفته گذشته تا سطح ۲۹۹۸/۱ کاهش یافته بود، روز گذشته تا رقم ۳۲۰۶/۱ بالا رفت که طی ماه‌های اخیر بی‌سابقه بوده و چشم‌اندازی از بهبود اوضاع یورو و پوند را در مقابل دلار رقم خواهد زد.
متوسط بهای جهانی طلا در هفته گذشته 49/1 درصد کاهش یافت
بانک مرکزی اعلام کرد: ‌متوسط قیمت طلا در هفته گذشته نسبت به متوسط قیمت آن در هفته ماقبل در بازار نیویورک ۴۹/۱ درصد کاهش یافته است.طبق تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی در مورد نوسانات قیمت طلا در بازارهای جهانی، ‌متوسط قیمت طلا در هفته گذشته نسبت به متوسط قیمت آن در هفته ماقبل در بازار نیویورک ۴۹/۱ درصد کاهش یافته است.
این گزارش حاکی‌است، به نرخ‌های آخر وقت بازار مذکور، در هفته گذشته قیمت هر اونس طلا در محدوده 35/1181- 85/1159 دلار در نوسان بود.
تشریح دلایل نوسانات طلا در هفته‌ای که گذشت
گزارش بانک مرکزی می‌افزاید: روز دوشنبه پس از اعلام بالنسبه خوب فروش مسکن در آمریکا بازارهای سهام و سایر دارایی‌های پرریسک تقویت شدند و تقاضا برای پناهگاه امن کاهش یافت.
در ادامه این گزارش آمده است: در پی این تحول قیمت طلا باز هم کاهش یافت. روز جمعه ماقبل پس از اعلام نتیجه آزمون سلامت بانکی اروپا که حاوی هیچ نکته قابل توجهی نبود، قیمت طلا کاهش یافت. نکته قابل توجه از این منظر که هیچ موضوع نگران‌کننده‌ای در گزارش موسوم به Stress Test وجود نداشت.
روز سه شنبه بازهم قیمت طلا کاهش یافت و با 2 درصد کاهش به زیر 1160 دلار/اونس کاهش یافت. انقضای دوره قراردادهای آپشن، فروش تکنیکی سنگین طلا را در این روز به دنبال داشت.
روز چهارشنبه قیمت طلا تغییر چندانی نداشت، زیرا پس از آنکه روز قبل قیمت به پایین‌ترین سطح ۳ ماهه تنزل یافته بود بازار نیاز به تنفس داشت.
البته کاهش قیمت طلا تقاضای فیزیکی این فلز زرد را در سوی هندوستان افزایش داده است و این موضوع از کاهش بیش از پیش طلا جلوگیری نموده است.
روز پنجشنبه اظهارات آقای جان بولارد یکی از مقامات ارشد فدرال رزرو در خصوص کندی رشد اقتصادی آمریکا نگرانی‌ها در خصوص رشد اقتصادی بزرگترین اقتصاد دنیا را افزایش داد و به افزایش قیمت طلا کمک نمود.
با این‌حال، خروج سریع سرمایه‌ها از اسپایدر، بزرگترین ETF طلای جهان، نشان می‌دهد که تقاضای سرمایه‌گذاری در طلا همچنان در حال تضعیف شدن است.
روز جمعه اثرات اظهارات آقای بولارد همچنان در بازار وجود داشت و همین مساله حرکت صعودی طلا را برای دومین روز پیاپی به دنبال داشت.
البته این پیشروی هرگز نتوانست کاهش‌های اخیر طلا را که پس از کاهش نگرانی‌های بانکی و بحران بدهی‌ها در اروپا بوجود آمده است را جبران نماید. ژوئیه در حالی پایان یافت که در این ماه طلا 5 درصد از ارزش خود را از دست داد و این احتمال وجود دارد که این روند نزولی در ماه آینده نیز وجود داشته باشد.
سیر صعودی ارزش یورو در بازارهای جهانی
بانک مرکزی همچنین از تقویت ارزش یورو طی هفته گذشته در برابر تمام ارزهای عمده مورد بررسی به استثنای لیره انگلیس خبر داد و اعلام کرد: متوسط ارزش یورو در برابر دلار در هفته قبل نسبت به متوسط آن در هفته ماقبل در بازار نیویورک 07/1 درصد افزایش یافت.
بانک مرکزی با ارائه گزارشی در مورد نوسانات منطقه یورو، اعلام کرد: در هفته گذشته یورو در برابر تمام ارزهای عمده مورد بررسی به استثنای لیره انگلیس تقویت شد.
این گزارش اضافه می‌کند: متوسط ارزش یورو در برابر دلار در هفته قبل نسبت به متوسط آن در هفته ماقبل در بازار نیویورک 07/1 درصد افزایش یافت.
براساس این گزارش، به نرخ‌های پایان وقت بازار مذکور در هفته گذشته هر یورو در محدوده ۳۰۷۲/۱- ۲۹۹۲/۱ دلار در نوسان بود.
دلایل نوسانات منطقه یورو
گزارش بانک مرکزی حاکی‌است، در روز دوشنبه خریدهای سوداگرانه یورو همچون روزهای قبل ادامه داشت و براین ارز فشار صعودی وارد می‌کرد، البته بسیاری از تحلیل‌گران بر این باور بودند که آزمون توان مالی بانک‌های اروپا توسط بانک مرکزی این منطقه - موسوم به Stress Test - آنچنان سختگیرانه نبوده که بتواند زمینه تقویت پول واحد اروپایی را فراهم کند، از همین رو، روند صعودی یورو تا حدی برگشت کرد.