درحالی نرخ تورم در تیرماه امسال ۱/۹ درصد اعلام شد که بهمنی، رییس کل بانک مرکزی انتظار دارد این نرخ، ماه‌های آینده به ۹/۸ درصد برسد تا یک رکورد ۲۵ ساله را به نام خود ثبت کند. به گزارش خبرگزاری فارس، بر اساس تازه‌ترین اعلامیه بانک مرکزی نرخ تورم در تیرماه سال جاری به روند نزولی خود ادامه داد و رکورد کم سابقه ۱/۹ درصد را به ثبت رساند.

این در حالی است که محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی با اعلام کاهش نرخ تورم به ۱/۹ درصد در تیرماه ابراز امیدواری کرد، در ماه‌های آینده نرخ تورم تا ۲/۰ درصد دیگر کاهش پیدا کند و به ۹/۸ درصد برسد. ابراز امیدواری رییس کل بانک مرکزی برای رسیدن به نرخ تورم ۹/۸ درصدی در حالی است که در صورت تحقق این امر یک رکورد جدید در کارنامه وی ثبت می‌شود و آن شکستن رکورد تورم ۹ درصدی سال ۱۳۶۹ است. در حالی پایین‌ترین نرخ تورم ایران در سال ۶۴ به میزان ۶ درصد ثبت شده است که غیر از این سال و سال ۶۹ که تورم ۹ درصدی داشتیم، نرخ تورم تک رقمی ‌در ایران سابقه ندارد. با این وجود در صورتی که نرخ تورم ۹/۸ درصدی مورد انتظار بهمنی محقق شود، پایین‌ترین نرخ تورم کشور طی ۲۵ سال گذشته به ثبت می‌رسد.

امکان کاهش ۲/۰ درصدی تورم

تداوم کاهش نرخ تورم که از سال گذشته شروع شد، تا قبل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها قابلیت تحقق دارد، کما اینکه رییس کل بانک مرکزی نیز پیشتر کاهش نرخ تورم تا قبل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها را پیش‌بینی کرده بود. بنابر اعلام بانک مرکزی، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در تیر ماه ۱۳۸۹ نسبت به ماه قبل ۱/۱ درصد افزایش یافت. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، شاخص مذکور ۴/۹ درصد رشد داشته است. نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به تیر ۱۳۸۹ نسبت به دوازده ماه منتهی به تیر ۱۳۸۸ معادل ۱/۹ درصد می‌باشد. با توجه به اینکه نرخ تورم در خرداد ماه ۱۳۸۹ برابر با ۴/۹ درصد بوده است، روند کاهشی نرخ تورم در تیرماه ۱۳۸۹ نیز ادامه یافته است.