بانک مرکزی در واکنش به خبر «دلایل بانک مرکزی برای عدم عرضه سکه در بورس کالا بهانه است»، اعلام کرد: توزیع انواع سکه از طریق بورس کالا منوط به ثبات قیمت طلا در بازار جهانی بوده و به آینده موکول شده است و در حال حاضر فروش انواع سکه از طریق بورس کالا به مصلحت نیست. به گزارش فارس، بانک مرکزی پیرو انتشار خبری با عنوان «دلایل بانک مرکزی برای عدم عرضه سکه در بورس کالا بهانه است» از قول عباس بنازاده، مدیر توسعه بازار بورس کالا در خبرگزاری فارس با ارسال نمابری به این خبرگزاری اعلام کرد: بانک مرکزی بر اساس بند ماده ۱۱ قانون پولی و بانکی کشور نظارت بر مبادلات طلا و تنظیم مقررات مربوط به این معاملات را به عهده دارد. در ادامه توضیحات بانک مرکزی تصریح شده است: از این‌رو این بانک با توجه به نوسانات جهانی، قیمت این فلز گرانبها را با ارائه سیاست‌های منطقی کنترل نموده و در صورت لزوم اقدام به توزیع انواع سکه از طریق بانک‌های کارگزار (بانک کارگشایی، سپه و تجارت) می‌نماید.

روابط عمومی بانک مرکزی افزوده است: بنابراین توزیع انواع سکه از طریق بورس کالا منوط به ثبات قیمت طلا در بازار جهانی و به آینده موکول شده است و در حال حاضر فروش انواع سکه از طریق بورس اوراق کالا به مصلحت نمی‌باشد.

در ادامه توضیحات بانک مرکزی آمده است: همان‌گونه که قبلا نیز اعلام شد، درصورت عرضه انواع سکه بهار آزادی از طریق بورس کالا، آن شرکت موظف به دریافت سه درصد مالیات ارزش افزوده از مشتریان می‌باشد که در این صورت عرضه سکه بالغ بر نود تا صد هزار ریال گران‌تر از قیمت بازار داخلی خواهد بود که مطلوب خریداران نبوده و این طرح را با شکست مواجه می‌نماید. در نمابر بانک مرکزی تاکید شده است: براساس قوانین و مقررات جاری کشور، تفسیر قانون با مقنن است، بنابراین تنها مجلس شورای اسلامی که وضع‌کننده قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌باشد می‌تواند قانون مذکور را تفسیر نموده و عدم شمول قانون یاد شده را بر سازمان یا شرکتی اعلام نماید نه شرکت بورس کالا.

روابط عمومی بانک مرکزی در ادامه این توضیحات آورده است: با توجه به موارد فوق و براساس ماده ۱۰ قانون پولی و بانکی کشور، بانک مرکزی مسوول تنظیم و اجرای سیاست‌های پولی و اعتباری،‌ براساس سیاست کلی اقتصادی کشور می‌باشد. از این‌رو عرضه انواع سکه بهار آزادی از طریق شرکت بورس کالا با توجه به شرایط موجود به مصلحت نمی‌باشد و انشاءالله انجام آن به آینده موکول خواهد شد.