صورت‌های مالی بانک توسعه صادرات ایران در سال ۸۸ صبح دیروز در جلسه مجمع عمومی‌این بانک به تصویب رسید و از خدمات، فعالیت‌ها و عملکرد این بانک تقدیر به عمل آمد. به گزارش ایلنا، معاون امور بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی در این جلسه گفت: امیدواریم افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات ایران در سال ۸۹ محقق شود و با همت مضاعف و تلاش مضاعف نهادهای مرتبط با صادرات، تحریم ناعادلانه و ناجوانمردانه غرب علیه کشورمان را ناکام بگذاریم.

اصغر ابوالحسنی با بیان این مطلب افزود: رییس جمهوری در جلسه روز ملی صادرات تاکید داشتند که ۵میلیارد دلار در اختیار بانک توسعه صادرات ایران قرار گیرد تا این بانک بیش از پیش از صادرات حمایت کند؛ از این رو دستگاه‌های تصمیم‌گیر باید زودتر این امر را تحقق بخشند؛ چون بحث افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات ایران به نوعی حمایت از اهداف کلان صادراتی و اقتصادی کشور است.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های بین‌المللی این بانک بیانگر نقش و اهمیت بانک توسعه صادرات ایران در خارج از کشور بوده تصریح کرد: با توجه به چالش‌ها و تنگناهای موجود، باید با ایجاد راهکارهایی به چابک‌سازی و حل مشکلات بانک و صادرکنندگان و حتی ایرانیان خارج از کشور بپردازیم تا در عرصه روابط بانکداری بین‌الملل فعال‌تر از گذشته عمل کنیم.

معاون امور بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: از بانک توسعه صادرات ایران باید به دو دلیل تقدیر ویژه کرد که یکی کاهش مطالبات معوق از ۱۹ به ۱۲ درصد که اقدام مناسبی است و امیدواریم که تداوم داشته باشد.

وی کسب رتبه‌های برتر بین‌المللی برای بانک توسعه صادرات ایران را دلیل دوم برای تقدیر از این بانک اعلام کرد و گفت: شایسته است با توجه به بین‌المللی بودن فعالیت‌های این بانک نسبت به سایر بانک‌ها، تلاش بیشتری برای ارتقای رتبه‌ها صورت پذیرد؛ چون ارتقای رتبه بین‌‌المللی بانک توسعه صادرات ایران به معنی ارتقای رتبه سیستم بانکی کشور در جهان است.

۷۱ درصد صادرکنندگان نمونه در سال ۱۳۸۸ از مشتریان بانک توسعه صادرات ایران بودند

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در ابتدای این جلسه با ارائه گزارشی از عملکرد و فعالیت‌های این بانک در سال ۱۳۸۸ گفت: بانک توسعه صادرات ایران در بازنگری سیاست‌های اعتباری خود، سقف اختیارات شعب در مراکز استان‌ها را به منظور تسریع در بررسی درخواست افزایش داده است.

کورش پرویزیان افزود: تسهیلات اعطایی این بانک معادل ۳۰ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال در پایان سال ۱۳۸۸بوده که نسبت به مدت سال قبل از آن ۴۷درصد رشد داشته است.

رییس هیات مدیره بانک توسعه صادرات ایران از همکاری جدید این بانک با بانک صادرات در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در آینده نزدیک با گسترش طرح خدمت، بانک توسعه صادرات با بانک صادرات ایران قرارداد همکاری امضا خواهند کرد. وی با اشاره به موفق بودن طرح خدمت که پیش از این با بانک ملی اجرایی شده بود، افزود: با گسترش این طرح، مشتریان، بازرگانان و صادرکنندگان کشور می‌توانند در تمام نقاط کشور که حتی بانک توسعه صادرات ایران در آن شعبه ندارد علاوه بر استفاده از خدمات بانک ملی ایران از خدمات بانک صادرات نیز استفاده کنند. مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران از افزایش سهم صادرکنندگان نمونه که مشتری این بانک هستند، خبر داد و گفت: ۷۱ درصد صادرکنندگان نمونه در سال ۱۳۸۸ از مشتریان بانک توسعه صادرات ایران بوده‌اند که به نسبت سال‌های گذشته که همواره در حدود ۵۰درصد بوده قابل توجه است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران از استراتژی مورد اجرای این بانک از سال ۸۶ در خصوص کاهش هزینه‌های صادرکنندگان خبر داد و گفت: در تمامی‌تسهیلات پرداختی این بانک، عقود مبادله‌ای و مشارکتی با نرخ ۱۲درصد رعایت شده که این سیاست پایین نگهداشتن نرخ سود تسهیلات، کماکان در بانک توسعه صادرات ایران ادامه دارد.