کاهش مجدد نرخ تورم

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بازار پول- رییس کل بانک مرکزی از کاهش مجدد نرخ تورم خبر داد و این نرخ را در پایان تیر ماه امسال ۱/۹درصد اعلام کرد. محمود بهمنی در مراسم اعطای مجوز به صندوق قرض‌الحسنه مهر میهن همدان، از کاهش ۳/۰ درصدی نرخ تورم خبر داد و افزود: در پایان ماه گذشته (تیر) تورم ۴/۹ به ۱/۹ درصد رسید و امیدواریم که در ماه‌های آینده تا ۲/۰درصد دیگر کاهش پیدا کند.

نرخ تورم در ۱۲ماه منتهی به خرداد ماه امسال معادل ۴/۹درصد و در اردیبهشت ماه ۹/۹ درصد به ثبت رسیده است.

نرخ تورم که قرار بود در پایان سال گذشته تک‌رقمی شود در اردیبهشت ماه به این هدف دست یافت، البته نرخ تورم نقطه به نقطه در اردیبهشت ماه در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۴/۹درصدی ودر خرداد ماه ۳/۸ درصد رشد را تجربه کرده است.رییس کل بانک مرکزی ابراز امیدواری کرده که در ماه‌های آینده تا ۲/۰ درصد دیگر از نرخ تورم کاهش یابد.

نرخ تورم در فروردین ماه سال گذشته ۴/۲۵، در اردیبهشت ۶/۲۳، در خرداد ماه ۵/۲۳، تیرماه ۵/۲۱، مرداد ۲/۲۰، شهریور ماه ۵/۱۸، مهرماه ۷/۱۶، آبان ماه ۱۵، آذر ماه ۷/۱۳، دی ماه ۲/۱۲، بهمن ماه ۳/۱۱ و اسفند ماه ۸/۱۰درصد بود. نرخ تورم فروردین ماه امسال ۴/۱۰درصد بوده است. پیش‌تر بهمنی اعلام کرده بود در صورت اجرا نشدن طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، نرخ تورم تا ۷ درصد هم کاهش می‌یابد.

اعطای مجوز به اولین صندوق قرض‌الحسنه

به گزارش ایسنا، صندوق مهر میهن همدان به عنوان نخستین موسسه قرض‌الحسنه کشور امروز از بانک مرکزی مجوز فعالیت گرفت.

بهمنی گفت: صندوق مهر میهن اولین صندوق قرض‌الحسنه در کشور است که مجوز بانک مرکزی را دریافت می‌کند.

وی در خصوص حمایت از موسسات گفت: بهترین حمایت از موسسات دادن مجوز به آنها است. بهمنی ادامه داد: هم‌اکنون در کشور نظارت‌های شدیدی بر صندوق‌های قرض‌الحسنه داریم و تا زمانی که در مسیر صحیح خود حرکت کنند، هیچ محدودیتی برای دادن مجوز نداریم و امروزه کشور فاقد هر گونه واحدهای پولی غیر استاندارد است.

وی با اشاره به نزدیکی به سالروز تاسیس بانک مرکزی در خصوص برنامه‌های در دست انجام افزود: در حال حاضر تولید سکه‌های کوچک یک هشتم بهار آزادی یک گرمی خواهیم داشت تا بازار عاری از هر گونه سکه‌های کوچک نامرغوب و غیر استاندارد شود.

بهمنی در خصوص صندوق‌های تک شعبه‌ای گفت: صندوق‌هایی یک واحدی مورد حمایت ما هستند به شرط اینکه قرض بگیرند و قرض بدهند.

وی اظهار کرد: با موسسات بدون مجوز برخورد می‌کنیم و در حال حاضر حدود ۲۰ واحد تعاونی را به نیروی انتظامی معرفی کرده‌ایم تا برخورد کنند.

مدیرعامل موسسه قرض‌الحسنه مهر میهن نیز پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه در چارچوب نظام بانکی بدون ربا را از اهم فعالیت‌های این موسسه عنوان کرد.

لازم به ذکر است که صندوق‌های قرض‌الحسنه زنده‌یاد وحید‌ هاشمی‌زاده در استان فارس و شیخ صفی خطایی در استان اردبیل دو صندوق دیگری هستند که به اخذ مجوز از بانک مرکزی موفق شده‌اند.