رشد طلا در بورس‌های کالایی جهان

دنیای اقتصاد - در حالی که در هفته گذشته قیمت جهانی طلا به پایین‌ترین سطح سه ماهه اخیر یعنی ۱۱۶۰ دلار به ازای هر اونس سقوط کرد، به نظر می‌رسد در روزهای اخیر مجددا روند صعودی به این بازار جهانی بازگشته و قیمت‌ها رو به صعود گذاشته است.به اعتقاد رییس اتحادیه طلا و جواهر، کاهش ارزش دلار و افزایش برابری ارزهای اروپایی علت اصلی تغییر مسیر بازار طلا بوده است که باعث رشد ۲۴ دلاری قیمت آن نسبت به ابتدای هفته جاری شده است. افزایش ۲۴ دلاری طلا در هفته جاری

در پی افزایش قیمت ارزهای اروپایی و کاهش نرخ دلار، طلا روز گذشته در بازارهای جهانی از حالت رکود و سکون خارج شد و بار دیگر سیر صعودی به خود گرفت.

محمد کشتی آرای، رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در گفت‌وگو با «ایسنا»، اظهار کرد: درحالی که در تمام دنیا سطح معاملات به دلیل تعطیلات تابستانه و افزایش قیمت نفت کاهش یافته و چند روزی بود که قیمت طلا به پایین‌ترین حد خود در سه ماهه گذشته؛ یعنی هر اونس ۱۱۶۰ دلار رسیده بود، از دو روز گذشته به یک‌باره با کاهش ارزش دلار و افزایش شدید برابری ارزهای اروپایی، قیمت طلا هم تحت تاثیر قرار گرفت؛ به نحوی‌که هر اونس طلا به نسبت اول هفته ۲۴ دلار افزایش یافت. وی گفت: این امر سبب شد تا قیمت طلا و سکه از دو روز گذشته افزایش چشمگیری پیدا کند؛ به نحوی‌که قیمت سکه با افزایش چهار هزار تومانی در بازارهای داخلی مواجه شد.

کشتی‌آرای تصریح کرد: افزایش قیمت یورو و پوند و ارزهای دیگر از جمله فرانک، کرون سوئد و دانمارک موجب شد که قیمت دلار کاهش یافته و بر روند افزایش قیمت نفت، طلا، نقره و پلاتین تاثیرگذار باشد.

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر افزود: به دنبال افزایش قیمت نفت و برابری ارزهای جهان، طلا از حالت رکود و سکون چند روز گذشته خارج شد و مجددا سیر صعودی به خود گرفت! روز گذشته در بازارهای داخلی هر قطعه سکه طرح جدید ۲۹۵ هزار و ۵۰۰ تومان، نیم سکه ۱۴۹ هزار و۵۰۰ تومان، ربع سکه ۷۵ هزار و۵۰۰، یک مثقال طلای آب شده ۱۷عیار۱۳۰ هزار و ۶۰۰ تومان، یک مثقال طلای آب شده ۱۸ عیار ۱۳۸ هزار و ۸۰۰ تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار۳۰ هزار و ۲۵۰ تومان دادوستد شد.