یک مقام بانک مرکزی عراق گفت: دولت عراق هنوز با تاسیس شعب دو بانک خصوصی ایران در این کشور موافقت نکرده است. به گزارش فارس، قائم مقام مدیرکل اداره نظارت بانکی بانک مرکزی عراق به رویترز گفت، بعید است دولت این کشور با تاسیس شعب دو بانک ایرانی در عراق موافقت کند.

ولید ایدی با اشاره به تقاضای بانک‌های پارسیان و کارآفرین ایران برای تاسیس شعبه در عراق گفت: بانک مرکزی از وزارت خارجه و شورای وزیران خواهان راهنمایی در این مورد شده است. وی افزود: تاکنون آنها این موضوع را تصویب نکرده‌اند. ما در انتظار پاسخ آنها هستیم و من شخصا انتظار دارم پاسخ آنها منفی باشد. این در حالی است که روز گذشته پایگاه اینترنتی آسیا پالس به نقل از علی حیدری، کارشناس اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی در بغداد از موافقت بانک مرکزی عراق با درخواست بانک‌های پارسیان و کارآفرین برای افتتاح شعبه در این کشور خبر داده بود. ماه گذشته نیز بانک مرکزی عراق از مذاکره با شش یا هفت بانک خارجی از جمله بانک‌هایی از ایران برای تاسیس شعبه در عراق خبر داده بود.

به عقیده کارشناسان، بانک‌های ایرانی که برای تاسیس شعبه در عراق تقاضا داده‌اند، تحت تحریم‌های شورای امنیت قرار ندارند و منع قانونی برای فعالیت آن‌ها در سایر کشورها وجود ندارد. ایران روابط تجاری گسترده‌ای با عراق دارد و تاسیس شعب بانک‌های ایرانی در عراق می‌تواند به توسعه و تسهیل مراودات اقتصادی میان دو کشور کمک کند.