رییس سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران از تدوین بسته نحوه فعالیت بانک‌های خارجی در ایران توسط کارشناسان بانک مرکزی خبر داد و گفت: این بسته به‌زودی نهایی و اعلام خواهد شد. «بهروز علیشیری» در گفت‌وگو با خبرنگاران ‌افزود: قانون فعالیت بانک‌های خارجی در ایران ظرف مدت شش ماه در کشور آماده شده که این امر دستاورد مثبتی است.

وی گفت: شورای پول و اعتبار باید نظام‌نامه و مقررات حضور بانک‌های خارجی، اصل کفایت سرمایه‌، نحوه وام‌دهی و ‌شیوه عمل بانک‌های بین‌المللی را براساس قانون شریعت اسلام تدوین و تصویب کند. پیش از این نیز رییس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی گفته بود: شش بانک خارجی تقاضای تاسیس شعبه و ورود به کشور را داده‌اند.

علیشیری با اشاره به تصویب ورود بانک‌های خارجی در مجلس شورای اسلامی افزوده بود: با تصویب قانون ورود بانک‌های خارجی به کشور، زنجیره اقدامات نظام برای اعطای نقش توسعه‌ای به بازیگران عرصه اقتصاد از بخش‌خصوصی داخلی و خارجی محکم‌تر شده است.

معاون وزیر اقتصاد گفت: با ابلاغ سیاست‌های کلان نظام توسط رهبر معظم انقلاب در خصوص اصل ۴۴ قانون اساسی و برنامه پنجم توسعه و همچنین رویکردهای سند چشم‌انداز، دولت ناگزیر است همه اسباب و امکانات لازم را برای حضور جدی، باطراوت و کم‌هزینه بخش‌خصوصی در محیط اقتصاد ملی و حضور در محیط رقابتی اقتصاد بین‌الملل را فراهم کند.

علیشیری با اشاره به مزایای حضور بانک‌های خارجی در کشور افزود: نخست آنکه با حضور این بانک‌ها دسترسی بنگاه‌های اقتصادی کشور به منابع جدید و متنوع‌تر فراهم خواهد شد و قدرت انتخاب آنها را افزایش خواهد داد، دوم آنکه ورود بانک‌های خارجی با ایجاد محیط رقابتی ظرفیت‌های مدیریتی و نهادی بانک‌های ما را موجب خواهد شد و سوم آنکه علامت مثبتی است به سرمایه‌های بخش خصوصی داخلی و خارجی تا بتوانند مدل مالی معرفی ‌شده‌ خود و اطمینان از دسترسی به منابع قرضی خود را به خوبی پیش‌بینی

و طراحی کنند.

وی یادآور شد که بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار باید به سرعت نظام‌نامه مقرراتی و نظارتی شفاف و ساده فعالیت‌های بانک‌های خارجی را تدوین کنند تا آنها بتوانند در چارچوب نظام بانکداری اسلامی، در اقتصاد کشور فعالیت داشته باشند.