ارائه آمارهای متناقض از مطالبات معوق بانک‌ها

عکس: نگار متین‌نیا

در حالی رییس کل بانک مرکزی از کاهش مطالبات معوق بانک‌ها به ۴۲ هزار میلیارد تومان خبر می‌دهد که وزیر اقتصاد روز آخر خرداد از کاهش ۷ هزار میلیارد تومانی مطالبات معوق نسبت به رقم ۴۴ هزار میلیارد تومانی دی‌ماه ۸۸ خبر داده بود. به گزارش خبرگزاری فارس، بر اساس گفته‌های روز آخر خرداد وزیر امور اقتصادی و دارایی که از کاهش ۷ هزار میلیارد تومانی مطالبات معوق در اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به رقم ۴۴ هزار میلیارد تومانی دی‌ماه ۸۸ خبر داده بود، مطالبات معوق بانک‌ها در اردیبهشت ماه امسال حدود ۳۷ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

بانک مرکزی رسما در گزارش قبلی خود اعلام کرده بود که حجم مطالبات معوق و سررسید گذشته بانک‌ها به علاوه خرید دین و انواع معاملات در پایان دی‌ماه سال ۸۸ بیش از ۴۴ هزار و ۵۷۹ میلیارد تومان معادل ۲/۲۲ درصد مانده تسهیلات ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی بانک‌ها بوده است.

با این حساب اگر رقم مطالبات معوق بانک‌ها در حال حاضر مطابق گفته رییس کل بانک مرکزی ۴۲ هزار میلیارد تومان می‌باشد، این رقم در مقایسه با رقم ۳۷ هزار میلیارد تومانی اردیبهشت ماه نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش یافته است.

پیشتر، مسوولان بانک مرکزی از رقم‌های متفاوت دیگری نیز در باره مطالبات معوق بانک‌ها خبر داده بودند، از جمله اینکه مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی دی‌ماه سال گذشته از افزایش رقم مطالبات معوق بانک‌ها به ۴۸ هزار میلیارد تومان در پایان آبان سال ۸۸ خبر داده بود و بهمنی، رییس کل بانک مرکزی نیز در بهمن ماه سال گذشته اعلام کرده بود که رقم مطالبات معوق بانک‌ها به ۴۰ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

همچنین معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اخیرا رقم مطالبات معوق نظام بانکی کشور را در پایان شهریور ماه سال گذشته ۴۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده بود.

ارائه آمارهای متعدد و بعضا متناقض از مطالبات معوق بانک‌ها این مساله را گوشزد می‌کند که ارائه این آمارها باید در یک دستگاه مسوول متمرکز شود تا نیازی به ارائه برآورد‌های متفاوت از رقم دقیق مطالبات معوق نیز احساس نشود.