دنیای اقتصاد- بانک مرکزی با اشاره به کاهش ۱۶/۲درصدی ارزش جهانی طلا طی هفته گذشته بر ادامه رشد قیمت طلا تاکید و اعلام کرد: دورنمای بلندمدت طلا همچنان قوی است و حرکت صعودی آن تا پایان سال جاری میلادی ادامه خواهد داشت.به اعتقاد بانک مرکزی ایران، اگرچه نباید پیش‌بینی جدید صندوق بین‌المللی پول در مورد بهبود اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۰ را نادیده گرفت، اما همچنان بحران بدهی در اروپا، روند بهبود اقتصاد جهان را تهدید می‌نماید.از سوی دیگر وضعیت اشتغال آمریکا چندان مناسب نیست، موضوعی که می‌تواند رشد بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را با چالش روبه‌رو سازد و باعث افزایش قیمت طلا گردد. پیش‌بینی بانک مرکزی از حرکت صعودی قیمت طلا

بانک مرکزی با اشاره به کاهش ۱۶/۲ درصدی ارزش جهانی طلا طی هفته گذشته بر ادامه رشد قیمت طلا تاکید و اعلام کرد: دورنمای بلندمدت طلا همچنان قوی است و حرکت صعودی آن تا پایان سال جاری میلادی ادامه خواهد داشت.

بانک مرکزی ضمن ارائه گزارش مربوط به نوسانات طلا در هفته گذشته اعلام کرد: متوسط قیمت طلا در هفته گذشته نسبت به متوسط قیمت آن در هفته ماقبل در بازار نیویورک ۱۶/۲درصد کاهش یافت.

براساس این گزارش، به نرخ‌های آخر وقت بازار مذکور، در هفته گذشته قیمت هر اونس طلا در محدوده ۰۵/۱۲۰۹ ـ ۱۵/۱۱۹۲ دلار در نوسان بود.

دلایل کاهش ۲ درصدی ارزش جهانی طلا

بانک مرکزی در این گزارش تاکید کرده است: روز دوشنبه بازار آمریکا به دلیل روز استقلال در این کشور تعطیل بود. در نظر گرفتن جنبه احتیاط توسط معامله‌گران با توجه به تعطیلی بازار آمریکا و محدود بودن حجم معاملات و همین‌طور تقویت دلار آمریکا باعث شد تا در روز دوشنبه قیمت طلا به کمتر از ۱۲۱۰ دلار در هر اونس کاهش یابد.

حرکت اصلاحی طلا از هفته ماقبل آغاز شد و قیمت طلا که در ماه ژوئن رکورد ۹۰/۱۲۶۴ دلار-اونس را ثبت کرده بود به کمتر از ۱۱۹۷ دلار- اونس در پایان هفته ماقبل تنزل یافت.

این گزارش می‌افزاید: روز سه‌شنبه با اینکه دلار تضعیف شد و شاخص‌های سهام کاهش یافتند، اما باز هم قیمت طلا تحت تاثیر معاملات تکنیکی کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح طی شش هفته گذشته رسید.

معاملات تکنیکی در روز چهارشنبه باز هم تعیین کننده مسیر حرکت طلا بود. در این روز طلا توانست از پایین‌ترین سطح شش هفته‌ای فاصله گرفته و به بالای ۱۲۰۰ دلار- اونس افزایش یابد.

روز چهارشنبه پیش‌بینی افزایش سود شرکت State Street توانست بورس سهام آمریکا را به حرکت درآورد. یورو نیز به دلایل تکنیکی در برابر دلار تقویت شد. روز پنجشنبه طلا باز هم به زیر ۱۲۰۰ دلار در هر اونس کاهش یافت.

تقویت بازارهای سهام و بازگشت ریسک‌پذیری به بازارها مهم‌ترین دلیل کاهش قیمت طلا در این روز بود. همان‌طور که هفته گذشته اشاره شد از آنجا که در این هفته خبر اقتصادی مهمی که بتواند مسیر بازار را مشخص کند وجود نداشت، بازار طلا بیشتر تحت تاثیر معاملات تکنیکی و نوسان‌گیری قرار داشت.

هر چند نباید پیش‌بینی این هفته صندوق بین‌المللی پول در مورد بهبود اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۰ را نادیده گرفت، اما همچنان بحران بدهی در اروپا، روند بهبود اقتصاد جهان را تهدید می‌نماید.

از سوی دیگر وضعیت اشتغال آمریکا چندان مناسب نیست، موضوعی که می‌تواند رشد بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را با چالش روبه‌رو سازد و باعث افزایش قیمت طلا گردد.

روز جمعه قیمت طلا در یک حرکت

اصلاحی ۵/۱ درصد افزایش یافت و به سطح ۱۲۱۰ دلار/ اونس بازگشت.

با اینکه این هفته بازار طلا روند مشخصی نداشت، اما به نظر می‌رسد در هفته آینده انتشار برخی اخبار مهم اقتصادی همچون خرده فروشی و تورم در آمریکا تا حدودی فضای شفاف‌تری را برای جهت‌گیری در اختیار معامله‌گران قرار دهد.

نوسانات هفته آینده هر چه که باشد نباید فراموش کرد که دورنمای بلندمدت طلا همچنان قوی است و حرکت صعودی آن تا پایان سال جاری میلادی ادامه خواهد داشت.

دلایل تقویت یورو در هفته گذشته

بانک مرکزی از تقویت ۲۵/۲ درصدی ارزش یورو در هفته گذشته، خبر داد و انتشار ارقام ضعیف اشتغال آمریکا، افزایش شاخص مدیران خرید بخش خدمات منطقه یورو و بهبود قابل ملاحظه وضعیت اشتغال در استرالیا را از جمله دلایل ترقی یورو در برابر دلار اعلام کرد.

بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود در مورد نوسانات منطقه یورو، اعلام کرد: در هفته گذشته، یورو در برابر تمام ارزهای عمده مورد بررسی از جمله دلار آمریکا تقویت شد. متوسط ارزش یورو در برابر دلار در هفته قبل نسبت به متوسط آن در هفته ماقبل در بازار نیویورک ۲۵/۲ درصد افزایش یافت.

این گزارش می‌افزاید: به نرخ‌های پایان وقت بازار مذکور، در هفته گذشته هر یورو در محدوده ۲۷/۱ دلار معامله شد.

جزئیات تقویت ارزش یورو در هفته‌ای که گذشت

در گزارش بانک مرکزی تاکید شده انتشار ارقام ضعیف اشتغال آمریکا در هفته ماقبل (منتهی به دوم ژوئیه) و به تبع آن ضعف دلار، موقعیت مناسبی را فراهم آورد تا معامله‌گران در اولین روز هفته گذشته یعنی دوشنبه، پنجم ژوئیه، اقدام به خریدهای سوداگرانه این ارز نمایند.

از سوی دیگر نگرانی‌ها نسبت به وضعیت بدهی‌ها در منطقه یورو ادامه داشت. همین موضوع سبب شد که انتشار خبر مربوط به افزایش شاخص مدیران خرید بخش خدمات منطقه یورو در سه ماهه دوم تاثیر مثبت چندانی بر پول واحد اروپایی نداشته باشد.

در نتیجه موارد مذکور ارزش یورو در برابر دلار کاهش پیدا کرد. در روز سه‌شنبه بانک مرکزی استرالیا ضمن اعلام تصمیم خود مبنی بر عدم تغییر نرخ بهره کلیدی در این کشور، در بیانیه خود نسبت به دورنمای اقتصاد جهانی اظهار خوش‌بینی نمود.

از سوی دیگر، نگرانی‌ها نسبت به بحران بدهی‌ها در منطقه یورو تا حدی فروکش نمود و ریسک‌پذیری در بازار گسترش یافت.

بنا به این دلایل، یورو در برابر دلار تقویت شد. در روز چهارشنبه قرار بود که کمیته اروپایی نظارت بر بانک‌ها جزئیات روش ارزیابی حدود ۱۰۰ بانک را اعلام نماید و این موضوع سبب شده بود که فعالان بازار هشیاری بیشتری به عمل آورند.

در همین روز گزارشی منتشر شد مبنی بر آنکه سفارشات بخش کارخانه‌ای آلمان بدتر از انتظار بوده است. در نتیجه ارزش یورو در برابر دلار تنزل یافت.

در روز پنجشنبه انتشار گزارش مربوط به بهبود قابل ملاحظه وضعیت اشتغال در استرالیا در ماه ژوئن، ریسک‌پذیری در بازار را گسترش داد.

این موضوع به همراه پوشش کمبودها از سوی سوداگران به ترقی یورو در برابر دلار منجر گردید. در روز جمعه تصحیحات تکنیکی موجب ضعف یورو در برابر دلار شد.

وضعیت اقتصادی کشورهای منطقه یورو

بانک مرکزی در این گزارش در مورد وضعیت اقتصادی کشورهای منطقه یورو اعلام کرده است: ارقام مربوط به رشد تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در سه ماه اول مورد تجدیدنظر

قرار گرفت که نسبت به ارقام مقدماتی تغییری نداشت.

براین اساس، رشد سه ماه به سه ماه در دوره مذکور ۲/۰ درصد و رشد سالانه ۶/۰ درصد بوده است. مازاد تجاری آلمان از ۸/۱۲ میلیارد یورو در ماه آوریل به ۶/۱۰ میلیارد یورو در ماه مه رسید.

رشد ماهانه تولیدات صنعتی آلمان از ۲/۱ درصد در ماه آوریل به ۶/۲ درصد در ماه مه بالغ گردید. پیش‌بینی می‌شد که رشد تولیدات در ماه مه ۹/۰ درصد باشد.