لیلا اکبرپور

مدیرعامل بیمه ایران از توافق بانک و بیمه مرکزی ایران در راستای تامین پشتوانه اتکایی صنعت بیمه کشور خبر داد و گفت: قرار است بانک مرکزی بخشی از ذخایر ارزی خود را به عنوان پشتوانه اتکایی شرکت‌های بیمه داخلی در اختیار بیمه مرکزی قرار دهد. این درحالی است که عبدالناصرهمتی، رییس کل سابق بیمه مرکزی ایران در این خصوص گفت: زمانی که بحث تحریم‌های احتمالی علیه صنعت بیمه ایران در نیمه دهه ۸۰ مطرح شد، طرحی را مبنی بر استفاده از ذخایر ارزی کشور در راستای پشتیبانی از پوشش‌های اتکایی صنعت بیمه به هیات دولت پیشنهاد دادم که مورد موافقت قرارگرفت و دولت وقت، بانک مرکزی را به ایجاد حساب ویژه بیمه مرکزی تا سقف یک میلیارد دلار مکلف کرد.

همتی ادامه داد: درآن زمان تحریم‌ها جدی نبود و دکتر شیبانی، رییس کل وقت بانک مرکزی ایران با بیان اینکه در حال حاضر ایجاد این حساب ضرورتی ندارد، اجرای آن را متوقف کرد.

او در خصوص حساب ویژه بیمه مرکزی نزد بانک مرکزی توضیح داد: براساس مصوبه هیات دولت حساب جاری با سقف یک میلیارد دلار با نام بیمه مرکزی ایران افتتاح می‌شد و بیمه مرکزی مکلف بود تا در شرایط حساس تامین پوشش مازاد اتکایی از آن استفاده نماید کارمزد و هرگونه برداشت و واریزی از حساب یاد شده در آن لحاظ می‌شد.

در این خصوص دکترفرشباف ماهریان، رییس کل بیمه مرکزی ایران به «دنیای اقتصاد» گفت: برای تامین پوشش اتکایی مازاد ظرفیت داخلی و کاهش حجم واگذاری‌های اتکایی به خارج از کشور ستاد تدابیر ویژه اقتصادی تصویب کرد تا بانک مرکزی یک میلیارد دلار به عنوان پشتوانه اتکایی صنعت بیمه کشور اختصاص دهد.

او با یادآوری اینکه چنین تصمیمی ‌در سال‌های جنگ نیز اتخاذ شده بود، افزود: حدود یک ماه پیش ستاد مصوبه یاد شده را ابلاغ کرد و بانک مرکزی طی چند روز اخیر با حساب ایجاد بیمه مرکزی ایران موافقت و این طرح به زودی اجرایی می‌شود.

فرشباف متذکر شد: یک میلیارد دلار فوق براساس نظر کارشناسی و صلاحدید بیمه مرکزی ایران به پوشش‌های اتکایی ریسک‌های بزرگ مانند هواپیما و کشتی اختصاص می‌یابد.

در عین حال سهامیان مقدم، مدیرعامل بیمه ایران از تشکیل صندوق ضمانت اتکایی در صنعت بیمه‌ به عنوان راهکار جدید دیگری خبر داد و گفت: صندوق ضمانت اتکایی از جمله راهکارهای ممکن برای گسترش بیمه اتکایی است و بیمه ایران در شرف ایجاد یک صندوق اتکایی داخلی با مشارکت شرکت‌های دیگر است و با تحقق این هدف می‌تواند مانع ایجاد بسیاری از مشکلات ناشی از تحریم در صنعت بیمه‌ کشور باشد.

مدیر عامل بیمه ایران به نقش موثر بیمه‌های اتکایی در صنعت بیمه اشاره کرد و گفت: در کشور شرکت‌های بیمه اتکایی به نام‌های بیمه اتکایی ایران معین، ایرانیان و امین وجود دارند که می‌توانند با توجه به ظرفیت داخلی و افزایش سرمایه بیمه ایران پاسخگوی مناسبی جهت نیازهای بیمه‌ای داخل کشور باشند.

مدیر عامل بیمه ایران یادآور شد: درزمان جنگ تحمیلی زمانی که بیمه «لویدز» لندن برای عبور شناور‌ها از آبراه‌های اقتصادی حق بیمه ۲۵ درصد را مطالبه کرده بود، بیمه ایران توانست با پشتوانه دولت با کمتر از ۱۰ درصد تمام کشتی‌ها را تحت پوشش قرار دهد.