رییس ‌کل بیمه مرکزی از رقابتی شدن بیمه درمان و آزادسازی تعرفه‌ها در این حوزه خبر داد. جواد فرشباف‌ماهریان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به لزوم رقابتی شدن بیمه درمان اظهار کرد: این موضوع در لایحه برنامه پنجم هم منعکس شده است و تاکید شده که بیمه‌های خدمات اجتماعی در حداقل خود نگه داشته شوند و بقیه خدمات با عنوان بیمه درمان مازاد در اختیار بیمه‌های تجاری قرار گیرد. بنابراین بیمه مرکزی بازنگری در قوانین مربوط به این حوزه را در دستور کار خود قرار داده و برنامه‌های جدیدی در این حوزه در نظر گرفته است.

وی تصریح کرد: در مرحله اول کاهش مبلغ حق بیمه مورد نظر قرار دارد که در قرارداد بیمه ایران با آموزش و پرورش به طور واضح قابل لمس است، زیرا هفت درصد دریافتی برای ارائه خدمات بیمه پایه از سوی تامین اجتماعی بسیار بیشتر از حق بیمه دریافتی بیمه ایران با آن پوشش وسیع در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و پزشکی با سقف‌های نامحدود و حتی برای روستاهاست. رقم این حق بیمه از بیمه پایه تا تکمیلی تنها ۱۲ هزار تومان است.

رییس شورای عالی بیمه گفت: قراردادهای منعقد شده در این حوزه از سوی شرکت‌های بیمه تجاری، سرآغاز آزادسازی نرخ‌ها و رقابتی شدن بیمه درمان است و با توجه به خدمات منحصربه‌فرد و قابل تقدیری که شرکت‌های بیمه تجاری در این حوزه ارائه می‌کنند، اقبال و توجه نهادها و سازمان‌ها و مردم به آن بسیار زیاد شده است. فرشباف‌ماهریان تاکید کرد: معتقدیم برای رقابتی شدن بیمه درمان باید اختیار و توانایی لازم برای بیمه‌های تجاری ایجاد شود؛ به نحوی که انحصار تامین اجتماعی و بیمه‌های بازنشستگی شکسته شود و آنها نیز خدمات خود را در رقابت با بیمه‌های تجاری ارائه کنند. وی گفت: با رقابتی شدن بیمه درمان و کاهش قیمت‌ها و افزایش خدمات، سود اصلی به جامعه و مردم می‌رسد و این مسیری است که صنعت بیمه در آن حرکت کرده و خواهد کرد.