پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به استناد آمارهای بانک مرکزی از کاهش ۲۵۰۰ میلیارد تومانی بدهی‌های دولت به بانک مرکزی خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، پایگاه اطلاع‌رسانی دولت گزارش داد: بدهی دولت به بانک مرکزی که در دوره اصلاحات به رقم نگران‌کننده ۱۱ هزار و ۷۱۴میلیارد تومان رسیده بود، در دولت دکتر احمدی‌نژاد بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت.

براساس آمارهای بانک مرکزی، بیشترین میزان بدهی دولت به بانک مرکزی طی سالیان اخیر مربوط به سال ۱۳۸۲ است که در این سال مطالبات بانک مرکزی از دولت به ۱۱ هزار و ۷۱۴ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. در سال‌های پایانی فعالیت دولت اصلاحات اندکی از بدهی دولت به بانک مرکزی کاسته شد؛ به طوری که در پایان سال ۱۳۸۳ این رقم به ۱۱ هزار و ۱۹۳ میلیارد تومان رسید، اما همچنان این رقم، نگران‌کننده بود. اما با شروع به کار دولت نهم، روند تسویه بدهی دولت به بانک مرکزی بهبود پیدا کرد؛ به طوری که در پایان سال ۱۳۸۴ بدهی دولت به بانک مرکزی بیش از یک هزار میلیارد تومان کاهش یافت و به ۱۰ هزار و ۱۲۵ میلیارد تومان رسید.

این رقم در سال ۱۳۸۵ کمی افزایش یافت؛ اما در سال‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ مجددا شاهد کاهش بدهی دولت به بانک مرکزی بودیم؛ به طوری که در پایان سال ۱۳۸۷ بدهی دولت به بانک مرکزی به ۹ هزار و ۱۴۲میلیارد تومان کاهش یافت. بدین ترتیب، بدهی دولت در پایان سال ۱۳۸۷ نسبت به سال ۱۳۸۲ بیش از ۲هزار و ۵۷۱ میلیارد تومان کمتر شد. رقم بدهی دولت به بانک مرکزی در پایان بهمن ماه سال گذشته هم با اندکی افزایش به ۹ هزار و ۲۷۱ میلیارد تومان رسید. با این حال این رقم هم نسبت به بدهی سال ۱۳۸۲ حدود ۲۴۴۲ میلیارد تومان و نسبت به اسفندماه سال ۱۳۸۳ هم ۱۹۲۱ میلیارد تومان کمتر است.