عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تهدید اعمال تحریم‌های جدید علیه کشتیرانی، گفت: در این خصوص قوانین احتیاطی پیش‌بینی شده و با حمایت دولت و مجلس، شرکت‌های داخلی هیچ مشکلی از لحاظ بیمه کشتی‌های ایرانی نخواهند داشت. به گزارش فارس، یکی از پیامدهای تحریم‌های اخیر علیه کشورمان تهدید به ممانعت شرکت‌های بیمه‌ای خارج از کشور از تحت پوشش قرار دادن کشتی‌های ایرانی است.

در حالی که پیش از این کشتی‌های ایرانی از جانب شرکت‌های طرف قرارداد خود در خارج از کشور تحت پوشش بیمه قرار می‌گرفتند، تحریم‌ها این نگرانی را ایجاد کرد که شرکت‌های داخلی از لحاظ فنی و مالی توانایی بیمه کردن کشتی‌های متعلق به کشورمان را نداشته باشند و همین مساله مشکلاتی را برای فعالیت ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران فراهم کند.

این در حالی است که به اذعان کارشناسان و مسوولان تا کنون مشکلی در این خصوص متوجه کشتی‌های ایران نشده و برای تقویت تحریم‌ها نیز تدابیر خاصی اندیشیده شده است.

البته برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند با توجه به وضع موجود کشتی‌های ایرانی اگر مجلس و دولت سیاست مناسبی را در این خصوص اتخاذ ننمایند شرکت‌های بیمه‌ای داخلی توانایی تحت پوشش قرار دادن کشتی‌ها را نخواهند داشت.

سید کاظم دلخوش اباتری در این خصوص به خبرنگار باشگاه خبری فارس «توانا»، گفت: در کشور چهار شرکت بیمه‌ای بزرگ وجود دارد و از این میان فقط بیمه ایران به عنوان بزرگ‌ترین شرکت بیمه‌ای ۵۰ درصد از سهم بیمه کشور را در اختیار دارد. وی اظهار داشت: شرکت‌های بیمه‌ای دولتی و خصوصی در کنار یکدیگر در کشور مشغول فعالیت هستند به صورتی که کشور در مقابل هر گونه تحریم‌ بین‌المللی با مشکلی مواجه نخواهد شد.

دلخوش با اشاره به اینکه در بخش بیمه، قوانین احتیاطی لازم پیش‌بینی شده است، افزود: کمک‌های مالی به شرکت‌های بیمه‌‌ای دولتی و خصوصی از جمله این پیش‌بینی‌ها‌ است؛ در واقع این قوانین احتیاطی برای مواقعی است که شرکت‌های بیمه با کمبود منابع مالی مواجه شود. وی تشکیل کنسرسیوم توسط شرکت‌های بیمه‌ای را مفید دانست و گفت: دولت باید در این مواقع لایحه‌ای را تصویب کند که مجلس بتواند در این بخش به شرکت‌های بیمه‌ای کمک کند تا این شرکت‌ها بتوانند در رفع محدودیت‌های بحران‌های موجود به اقتصاد کشور کمک کنند.

دلخوش تصریح کرد: در قانون بودجه و لایحه برنامه پنجم نیز مجلس سیاست‌های مفیدی را در این بخش اتخاذ کرده است.