بانک مرکزی اعلام کرد: متوسط قیمت طلا در هفته گذشته نسبت به متوسط قیمت آن در هفته ماقبل در بازار نیویورک ۳۴/۱ درصد کاهش یافت. این گزارش می‌افزاید: به نرخ‌های آخر وقت بازار مذکور، در هفته گذشته قیمت هر اونس طلا در محدوده ۳۵/۱۲۲۴- ۴۵/۱۱۹۸دلار در نوسان بود.

هفته گذشته قیمت طلا شاهد یک شکست تکنیکی قابل توجه بود. در حالی که قیمت نقدی طلا در روز جمعه مورخ ۲۵ ژوئن در نرخ ۱۲۴۵ دلار/اونس تنزل یافت و در برخی ساعات این روز در بازار نیویورک به کمتر از ۲۵/۱۱۹۷دلار /اونس (پایین‌ترین نرخ یک ماهه) رسید.

این شکست قیمت زمانی روی داد که بازارهای سهام و کالاها مانند نفت و مس و حتی دلار آمریکا طی هفته کاهش یافتند. هر چند کاهش قابل توجه در سایر دارایی‌ها، باید تقاضا برای خرید طلا به عنوان پناهگاه امن را افزایش می‌داد، اما بالعکس، فروش طلا را به دنبال داشت.

طلا که طی سه ماه گذشته با ۷/۱۱ درصد افزایش بهترین عملکرد را در میان تمام دارایی‌ها داشته است، صاحبان پرتفوی را مجبور ساخت با هدف تامین سپرده برای سایر دارایی‌ها موسوم به Margin Call اقدام به فروش طلا نمایند.

بانک مرکزی در این گزارش تاکید کرده است ضعف بازارهای سهام و ارز‌های پربازده پس از آن شکل گرفت که نگرانی‌ها در مورد ورود اقتصاد جهان به رکودی دوباره سراسر بازارها را فراگرفته بود.

ارقام اقتصادی ناامیدکننده آمریکا از جمله کاهش اعتماد مصرف‌کننده، اشتغال بخش غیرکشاورزی NFP هر دو در ماه ژوئن و همچنین کاهش تولیدات صنعتی در چین و آمریکا علت ایجاد این ترس بود. موجودی طلای صندوق‌های سرمایه‌گذاری موسوم به ETFها نیز در هفته گذشته کاهش یافت. به طور مثال موجودی طلای اسپایدر، بزرگ‌ترین ETF جهان واقع در نیویورک، پس از یک ماه شکستن رکورد، کاهش یافت، البته موجودی این صندوق سرمایه‌گذاری همچنان نزدیک به رکورد خود باقی ماند.