رییس‌کل بیمه مرکزی اقدامات این نهاد را برای مقابله با تحریم‌های بیمه‌‌ای تشریح کرد. جواد فرشباف ‌ماهریان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره قطعنامه چهارم شورای امنیت و تاثیرات آن بر صنعت بیمه کشور، اظهار کرد: نکته جدید این قطعنامه صراحت در گفتار و نام بردن مشخص از صنعت بیمه و فعالیت‌های بیمه‌‌ای بخصوص بیمه‌های اتکایی است. پیش از این بیشتر، موسسات پولی هدف تحریم‌ها بودند، اما این بار نام فعالیت‌های بیمه‌‌ای آورده شده است که البته این امر برای ما قابل پیش‌بینی بود؛ چون روندی که پیش از این در قطعنامه‌ها مشاهده شده بود، نشان می‌داد که رفته‌رفته برای اجرای برخی تحریم‌ها وارد امور جزئی‌تر می‌شوند.

وی ادامه داد:‌ بنابراین طبیعی بود تحریم‌های بیمه‌‌ای در قطعنامه چهارم اتفاق می‌افتد، البته بعضی کشورهای دیگر به‌خصوص آمریکا پا را فراتر گذاشته‌اند و نام بیمه ایران را هم ذکر کرده‌اند؛ صحبت‌هایی هم در انگلیس و اتحادیه اروپا هست که تحریم‌های بیمه‌‌ای با شدت بیشتری اجرا شوند. رییس‌ کل بیمه مرکزی تاکید کرد: ما جدا از اقداماتی که در دو سال اخیر برای تقویت بیمه‌های داخل و بخصوص بیمه‌های اتکایی انجام داده‌ایم توانسته‌ایم توزیع ریسک درون کشور را به ظرفیت ۸۴ درصد برسانیم که این ظرفیت در تاریخ صنعت بیمه در کشور ما بی‌نظیر بوده است. این حداکثر رقمی است که ما می‌توانیم برای جلوگیری از ریسک‌های خطرآفرین که برای صنعت بیمه کشور مضر نباشد درون کشور نگه داریم. وی ادامه داد: مازاد بر این ریسک‌ها که از توان شرکت‌های بیمه خارج است یا ممکن است بیمه‌های اتکایی خارج از کشور قبول نکنند و برگردانند، از محل یک میلیارد دلاری که بانک مرکزی از محل منابع ارزی کشور (حساب ذخیره ارزی یا موجودی بانک مرکزی) به‌عنوان تضمین دولت مسدود کرده است، پوشش داده می‌شوند. فرشباف ‌ماهریان گفت: این در واقع به‌نوعی ضمانت‌نامه دولت است و خرجی هم انجام نمی‌شود. از محل این ضمانت‌نامه شرکت‌ها با اطمینان بیشتری فعالیت می‌کنند و خدشه‌ای هم در فعالیت‌های اتکایی آنها به‌وجود نمی‌آید و زمانی که اتفاقی افتاد و قرار شد خسارتی پرداخت شود، در بودجه سالانه قابل پیش‌بینی است. این امر در برنامه پنجم توسعه هم دیده شده تا این ظرفیت برای صنعت بیمه کشور ایجاد شود.

او افزود: کارگروهی هم با معاون اتکایی شرکت‌های بیمه تشکیل شده تا پیش‌بینی‌های لازم برای عملکرد شرکت‌های بیمه در زمینه بیمه‌های اتکایی را بتوانند مدیریت کنند.