رییس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی جرم زدایی از چک در بازار ایران را ضروری دانست و با تاکید بر اینکه طبق قانون کاربرد «چک» مانند «سفته» است،‌ گفت: باید در جامعه اطلاع‌رسانی انجام شود که ریسک قبول چک به‌عهده طرفین معامله است. محمودرضا خاوری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره تحلیل خود از اصلاح قانون چک اظهار کرد: چک یک وسیله پرداخت است،‌ طرفین معامله بعد از انجام معامله باید از یکدیگر شناخت کامل و کافی داشته باشند و بر این اساس به جای وجه نقد یا سایر وسایل پرداخت مطمئن از چک استفاده کنند.

وی با تاکید براینکه دلیلی ندارد صدور چک بلامحل جرم دانسته شود، افزود: طرفین معامله باید احتیاط‌های لازم را در انجام معاملات خود در نظر بگیرند و به دلیل وجود ضمانت اجرایی ریسک را به دولت و قوه قضائیه منتقل نکنند.

مدیرعامل بانک ملی تصریح کرد: در درجه اول باید از چک جرم‌زدایی شود تا طرفین در معامله دقت لازم و کافی را داشته باشند و در درجه دوم باید اطلاع‌رسانی کافی صورت گیرد که ریسک قبول چک به عهده طرف معامله است، به همین دلیل طرفین با شناخت یکدیگر از سایر وسایل پرداخت مثل چک‌های بانکی استفاده کنند.

رییس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی، گفت: در صورتی که افراد بخواهند معاملات با سررسید انجام دهند از سایر وسایل پرداخت مانند سفته و برات باید استفاده کنند.