نرخ سود بانکی را یک رقمی ‌می‌کنیم

عکس:‌حمید جانی‌پور

رییس کل بانک مرکزی گفت: هرگونه آماری که بخش‌های مختلف از میزان رشد خود اعلام می‌کنند، قابل قبول نیست و بانک مرکزی باید اعداد مربوط به رشد اقتصاد در بخش‌های مختلف را اعلام کند. محمود بهمنی در گفت‌وگو با ایلنا درباره آمار رشد اقتصادی سال ۸۸ اظهار داشت: بانک مرکزی در حال حاضر مشغول نهایی کردن نرخ رشد اقتصادی سال ۸۷ است، زیرا هنوز آمار این سال را به صورت کامل اعلام نکردیم.

وی با بیان این‌که نرخ رشد اقتصادی که پیشتر برای سال ۸۷ اعلام شد مربوط به شش ماه اول ۸۷ بوده، تصریح کرد: در حال حاضر کارشناسان بانک مرکزی مشغول تهیه آمارها برای استخراج اعداد مربوط به نرخ رشد بخش‌های مختلف اقتصاد کشور در سال ۸۷ و ۸۸ هستند.

رییس کل بانک‌مرکزی در پاسخ به این سوال که اختلاف نظر با وزارت صنایع و معادن برای اعلام نرخ رشد بخش صنعت و معدن به کجا رسید، گفت: بانک مرکزی به این وزارتخانه اعلام کرده که مستندات خود را اعلام کنند؛ اگر به ما ثابت کردند ما هم اعداد آنها را می‌پذیریم.

او با اشاره به اینکه هرگونه اعلام نرخ رشد در بخش‌های مختلف اقتصاد اگر به تایید بانک مرکزی نرسد، درست نیست، تاکید کرد: آمارها را ما تولید می‌کنیم و اگر قرار باشد هرکس رشدش را خودش اعلام کند پس نقش بانک مرکزی چیست؟ او ادامه داد: بانک مرکزی برای محاسبه هر شاخص و قیمت به تمام استان‌ها و شهرستان‌ها کارشناس می‌فرستد تا قیمت‌ها را بررسی کند، حتی گاهی برای به دست آوردن قیمت خرید می‌کنیم تا میانگین قیمت‌ها را دقیق‌تر محاسبه کنیم. به همین دلیل بانک مرکزی باید اعداد مربوط به رشد اقتصاد و بخش‌های مختلف را اعلام کند.

تغییر نرخ سود بعد از هدفمند کردن یارانه‌ها

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که اخیرا بحث‌هایی مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی متناسب با اعلام کاهش نرخ تورم مطرح می‌شود، تصمیم بانک مرکزی در این رابطه چیست؟ اظهار داشت: بانک مرکزی منتظر نتایج اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها است؛ باید ببینیم این قانون چقدر بر قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد، بعد می‌توانیم نسبت به تغییر نرخ سود بانکی تصمیم بگیریم.

او ادامه داد: نمی‌توان امروز یک تصمیم و ماه دیگر تصمیم دیگری بگیریم؛ این کار چندان جالب نیست. از طرفی نرخ‌های فعلی هم چندان بالا نیست. در حال حاضر، نرخ فروش اقساطی ۱۲ درصد است که خیلی عدد بالایی نیست، نرخ سود مبادله‌ای ۱۴درصد نیز برای سپرده‌های بیش از دو سال بالا نیست، در مورد عقود مشارکتی نیز وضعیت همین‌طور است و نرخ‌های اعلام شده بالا نیست.

بهمنی خاطرنشان کرد: اگر نرخ تورم همین روند را داشته باشد که البته تصمیم هم داریم این روند را ادامه بدهیم؛ قطعا سود را

یک رقمی می‌کنیم.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بهترین نتیجه‌ای که گرفتیم همسان کردن نرخ سود سپرده‌ها در تمام شبکه بانکی بود، یادآورشد: این اقدام به خصوص در بخش سپرده‌ها موجب شده است تا رقابت‌های ناسالم کاملا از بین برود؛ به طوری که امروز دیگر اجازه نمی‌دهیم کسی نرخی را بپردازد که خارج از بسته سیاستی بانک مرکزی باشد. بهمنی با بیان اینکه تصمیمات بسته سیاستی-نظارتی سبب شد تا نرخ سود سپرده و به تبع آن نرخ تسهیلات پایین بیاید، گفت: تمام موسسات از این اصول تبعیت می‌کنند و سیستم بانکی ما الان به یک آرامش رسیده است.

رییس کل بانک مرکزی این اقدام بانک مرکزی را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: این کار بسیار مهمی بوده و ۳۰ سال هیچ کس به دلیل پیامدهایی که داشت، زیر بار چنین مسوولیتی نمی‌رفت، خوشبختانه امروز این مشکل حل شده است.