رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ‌ایران از رقابتی شدن بیمه درمان و آزادسازی تعرفه‌ها در این رشته خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صنعت بیمه، دکتر فرشباف ماهریان گفت: این موضوع به این نحو در لایحه برنامه پنجم منعکس شده است که بیمه‌های خدمات اجتماعی در حداقل خود نگه داشته شوند و بقیه خدمات با عنوان «بیمه درمان مازاد» در اختیار بیمه‌های تجاری قرار گیرد.

وی افزود: با توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد بازار رقابتی برای ارائه خدمات درمانی که در سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه منعکس شده است، بیمه مرکزی بازنگری در مقررات مربوط به این مقوله را در دستور کار خود قرار داده و برنامه‌های جدیدی در این حوزه در نظر گرفته است. رییس شورای عالی بیمه تصریح کرد: در وهله نخست کاهش مبلغ حق بیمه مدنظر قرار دارد که در قرارداد بیمه ایران با آموزش و پرورش به طور واضح قابل لمس است، زیرا ۷ درصد دریافتی برای ارائه خدمات بیمه پایه توسط تامین اجتماعی ۱۴ هزار تومان می‌باشد در حالی که حق بیمه دریافتی بیمه ایران با آن پوشش وسیع در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و پزشکی با سقف‌های نامحدود و حتی برای روستاها از بیمه پایه تا تکمیلی تنها ۱۲ هزارتومان است.

وی یادآور شد: قراردادهای منعقد شده در این حوزه توسط شرکت‌های بیمه تجاری، سرآغاز آزادسازی نرخ‌ها و رقابتی شدن بیمه درمان است و با توجه به خدمات منحصربه‌فرد و قابل تقدیری که شرکت‌های بیمه تجاری در این حوزه ارائه می‌کنند، اقبال و توجه نهادها و سازمان‌ها و مردم به آن بسیار زیاد شده است. رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ‌ایران تاکید کرد: ما معتقدیم برای رقابتی شدن بیمه درمان باید اختیار و توانایی لازم برای بیمه‌های تجاری ایجاد شود؛ به نحوی که انحصار تامین اجتماعی و بیمه‌های بازنشستگی شکسته شود و آنها نیز خدمات خود را در رقابت با بیمه‌های تجاری ارائه کنند.

دکتر فرشباف ماهریان یادآور شد: با رقابتی شدن بیمه درمان و کاهش قیمت‌ها و افزایش خدمات، سود اصلی به جامعه و مردم می‌رسد و این مسیری است که صنعت بیمه در آن حرکت کرده و خواهد کرد.