واحد اطلاعات اکونومیست در تازه‌ترین گزارش خود از رسیدن نرخ تورم ایران به ۸/۱۱ درصد در سال جاری خبر داد. به گزارش ایسنا، اکونومیست در گزارش ماه ژوئن ۲۰۱۰ خود نرخ تورم ایران در سال گذشته را ۵/۱۳ درصد برآورد و عنوان کرد که این شاخص در سال جاری به ۸/۱۱ درصد کاهش خواهد یافت.

به نوشته اکونومیست، نرخ تورم ایران طی دو سال گذشته کاهش زیادی داشته و از ۵/۲۵ درصد در سال ۸۷ به ۸/۱۱ درصد در سال ۸۹ رسیده است. حال آنکه انتظار می‌رود این نرخ در سال آینده دوباره روند صعودی به خود گرفته و به ۱/۱۵ درصد برسد که دلیل اصلی آن حذف یارانه‌ها از نیمه دوم سال جاری خواهد بود.

اکونومیست انتظار دارد که در سال ۱۳۹۱ نرخ تورم ایران دوباره کاهش داشته باشد و به ۴/۱۴ درصد برسد، حال آنکه این کاهش مقطعی بوده و دوباره شاهد افزایش نرخ تورم به ۱۵ درصد در سال پس از آن یعنی ۱۳۹۲ خواهیم بود.

اکونومیست پیش‌بینی کرده است که در سال ۱۳۹۳ نرخ تورم ۶/۱۵ درصدی برای ایران به ثبت برسد که از سال ۸۷ کمترین میزان بوده است.

این در حالی است که چندی پیش بانک مرکزی تورم اردیبهشت ‌ماه را ۹/۹ درصد اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، روابط عمومی بانک مرکزی، خلاصه نتایج به دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران بر اساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۸۳ (۳۵۹ قلم کالا و خدمت) در اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ به شرح زیر اعلام شد:

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در اردیبهشت ‌ماه ۱۳۸۹ نسبت به ماه قبل ۴/۰ درصد افزایش یافت که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، شاخص مذکور ۴/۹ درصد رشد داشت. همچنین نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به اردیبهشت ۱۳۸۹ نسبت به ۱۲ ماه منتهی به اردیبهشت ۱۳۸۸ معادل ۹/۹ درصد اعلام شد.

نرخ تورم در فروردین ماه امسال ۴/۱۰ درصد اعلام شده بود که به این ترتیب برای نخستین بار طی چند سال گذشته نرخ تورم یک رقمی شد.