مدیر عامل بانک صنعت و معدن با بیان اینکه دولت همواره به دنبال تبدیل تهدیدها به فرصت بوده است، گفت: به دلیل تحریم‌های اعمال شده در ابتدا برای گشایش اعتبارات اسنادی به منظور واردات کالاهای مورد نیاز با مشکل مواجه بودیم؛ ولی با تدابیر خاصی راهکار خروج از این بحران را پیدا کردیم. محمدرضا پیشرو در گفت‌وگو با «فارس» در مورد وضعیت سهام بانک صنعت و معدن در بانک ایران و اروپا تصریح کرد: در حال حاضر بانک صنعت و معدن حدود ۵۲ درصد از سهام بانک ایران و اروپا را دارد. مدیر عامل بانک صنعت و معدن در ادامه با بیان اینکه اعمال تحریم سبب معطل شدن هیچ پروژه‌ای در کشور نشده است، گفت: همیشه اعمال تحریم از سوی کشورهای دیگر با خلق فرصت برای ما همراه بوده است. پیشرو ضمن تاکید بر اینکه تحریم‌ها هیچ پروژه‌ای را در بانک صنعت و معدن معطل نکرده است، افزود: تاثیر تحریم‌ها روی سیستم بانکی صفر نبود؛ ولی تا به حال موردی هم نبوده که در آن به واسطه تحریم به مشکل خاصی برخورد کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیشتر رشدهای صنعتی در ایران در مواقع تحریم اتفاق افتاده است، ادامه داد: همیشه اعمال تحریم از سوی کشورهای دیگر با بروز فرصت برای ما همراه بوده است.

پیشرو در عین حال خاطرنشان کرد: به خاطر تحریم‌های اعمال شده برای گشایش LC و برای واردات با مشکل مواجه بودیم ولی با تدابیر انجام شده راهکار خروج از این بحران را پیدا کردیم.

وی ادامه داد: تحریم‌ها با وجود زحمت‌های فراوانی که برای ما ایجاد کرده، اما باعث شده ما از این فرصت‌ها به نحوه احسن استفاده کنیم. پیشرو در مورد وضعیت سبد ارزی کشور اظهار داشت: توجه به اینکه طی سال‌های گذشته سبد ارزی از دلار به یورو تغییر کرده است، با کاهش ارزش یورو تغییرات زیادی در این سبد به وجود آمده و طبیعتا بحران اروپا تاثیراتی در اقتصاد ایران از جمله در بخش صنعت داشته است. وی ترکیب سبد ارزی کشور را یک بحث تخصصی و حرفه‌ای دانست و افزود: خوشبختانه در حال حاضر تیم خبره و مجربی در مورد وضعیت سبد ارزی کشور بررسی و تصمیم‌گیری می‌کنند و متناسب با شرایط مقطعی هر زمان تصمیم بهینه را می‌گیرند. مدیر عامل بانک صنعت و معدن با بیان اینکه اعضای تیم کارشناسی سبد ارزی کشور دائما تغییرات ارز را در این سبد مورد بررسی قرار می‌دهند، بر ضرورت استفاده از فرصت‌ها تاکید و تصریح کرد: دولت همواره در تلاش بوده که هر تهدیدی را به فرصت تبدیل کند.

کمک به صنعتی سازی مسکن مهر

پیشرو در ادامه در مورد صنعت‌سازی در مسکن مهر توسط بانک صنعت و معدن‌ بیان کرد: بانک صنعت و معدن در مقوله مسکن مهر ورود پیدا نکرده است و سایر بانک‌ها در خصوص اعطای تسهیلات به این بخش فعالیت می‌کنند. وی از ورود این بانک به بخش تولید مصالح سبک و منطبق با فن‌آوری‌های نوین ساختمانی خبر داد و گفت: این مصالح در مسکن مهر به کار می‌روند، بنابراین تسهیلات بانک صنعت و معدن به تولید مصالح سبک و فن‌آوری‌های نوین ساختمانی که تولید‌کنندگان مسکن مهر خریداری و مصرف می‌کنند،‌ اختصاص می‌یابد.

اختصاص ۴ میلیارد دلار به وزارت نفت

مدیر عامل بانک صنعت و معدن در خصوص پرداخت تسهیلات به پروژه‌های نفت و پتروشیمی، تصریح کرد: بانک صنعت و معدن با همکاری بانک‌های توسعه صادرات، سینا، ایران ونزوئلا در بخش تسهیلات نفت و پتروشیمی تفاهم‌نامه‌ای با وزارت نفت منعقد کرده است. وی با تاکید براینکه قرار است بانک مرکزی منابعی را در اختیار بانک صنعت و معدن قرار دهد،‌ افزود: تفاهم‌نامه با وزارت نفت نهایی شده و قرار است در فاز اول ۴ میلیارد دلار از ۴ بانک به این وزارتخانه پرداخت شود که اولویت، طرح‌های پارس جنوبی و طرح‌هایی که سازمان گسترش اجرا می‌کند، است. وی تصریح کرد: این میزان اعتبار در سال جاری پرداخت خواهد شد.