بانک‌مرکزی قصد جمع‌آوری یا باطل کردن ایران چک‌های موجود را ندارد.

سید محموداحمدی، دبیر کل بانک مرکزی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: ایران‌چک‌های ۵۰ و ۱۰۰ هزار تومانی موجود نقش بسزایی در مبادلات روزانه ایفا می‌کنند و به همین دلیل مردم توانسته‌اند با این وسیله ارتباط خوبی داشته باشند. بنابراین بانک مرکزی قصد جمع آوری یا باطل کردن ایران چک‌های موجود را ندارد.

او افزود: در صورتی که ایران چک‌ها در آخرین ایستگاه یعنی بانک پشت‌نویسی شود، دیگر به چرخه اقتصادی باز نمی‌گردند.

ورود سکه یک گرمی به بازار در آینده نزدیک

احمدی در ادامه از ورود سکه یک گرمی به بازار در آینده نزدیک خبر داد. بانک مرکزی ضرب سکه یک گرمی با تصویر حضرت امام (ره) را در دستور کار دارد. امیدواریم در سه یا چهار ماه آینده سکه یک گرمی رونمایی و به بازار وارد شود.

به گفته وی‏‌، بهای طلا در جهان به ویژه در ماه‌های اخیر شدیدا افزایش یافته و به همین دلیل بانک مرکزی ضرب سکه یک گرمی را در دستور کار خود قرار داد.

لزوم چاپ اسکناس درشت به دلیل تورم

دبیر کل بانک مرکزی در ادامه گفت: زمانی که تورم در کشور افزایش می‌یابد و به تبع آن ارزش پول نیز کاسته می‌شود، مرتب ناچاریم اسکناس درشت چاپ کنیم. نمونه این اقدام در کشورهایی مانند ترکیه نیز مشاهده شده است، اما چاپ اسکناس درشت‌تر به این معنا نیست که تورم در یکسال یا شش ماه اخیر افزایش یافته است، بلکه افزایش تورم در نتیجه یک روند چندین ساله رخ داده است.

احمدی در پاسخ به این پرسش که آیا انتشار اسکناس درشت‌تر تاییدی بر روند افزایش تورم است بر خلاف آنچه ‌که در آمار بانک مرکزی مشاهده می‌شود‏‌، ‌گفت: ما تایید‌مان را با نرخ تورمی که به صورت رسمی منتشر می‌کنیم، اعلام کرده‌ایم. اسکناس وسیله‌ای برای مبادله است، می‌تواند درشت یا ریز باشد، اما این به معنای عدم وجود تورم نیست.