گروه بازار پول- بانک مرکزی ضمن اشاره به افزایش ۶۲/۰ درصدی بهای طلا در بازارهای جهانی طی هفته گذشته، از همگرایی طلا و یورو برای اولین بار در سال جاری خبر داد و به تشریح جزئیات و دلایل این امر پرداخت. بر اساس جدیدترین گزارش بانک مرکزی، در مورد نوسانات بهای طلا در بازارهای جهانی متوسط قیمت طلا در هفته گذشته نسبت به متوسط قیمت آن در هفته ماقبل در بازار نیویورک ۶۲/۰ درصد افزایش یافت.

به نرخ‌های آخر وقت بازار مذکور، در هفته گذشته قیمت هر اونس طلا در محدوده ۹۰/۱۲۶۱_ ۶۰/۱۲۱۹ دلار در نوسان بود.

این گزارش می‌افزاید: هفته گذشته طلا یک گام بلند ۴۰ دلاری برداشت و از ۱۲۲۰ دلار در ابتدای هفته به بیش از ۱۲۶۰ دلار/ اونس در پایان هفته افزایش یافت. کاهش مجدد رتبه اوراق قرضه یونان توسط موسسه مودیز، حراج بالنسبه موفق اوراق قرضه ایرلند و اسپانیا، اخبار ضد و نقیض اقتصادی از آمریکا و در نهایت برخی تصحیحات تکنیکی مهم‌ترین عوامل نوسان طلا در هفته گذشته بود. نکته جالب توجه بازار طلا در هفته گذشته افزایش همزمان بازارهای سهام، قیمت نفت و یورو با طلا بود. همبستگی طلا با موارد فوق‌الذکر در ماه‌های اخیر منفی است که مهم‌ترین دلیل آن گرایش سرمایه‌گذاران به طلا به عنوان پناهگاه امن از آغاز بحران بدهی‌های دولتی در یونان در کنار تقویت همزمان دلار و طلا بوده است؛ اما چه شد که این واگرایی در هفته گذشته به همگرایی تبدیل شد و آیا می‌توان انتظار تداوم آن را داشت؟ اصرار و سماجت سرمایه‌داران برای حفظ طلا با وجود مثبت شدن بازارهای سهام به این دیدگاه باز می‌گردد که ارزیابی بازار نسبت به چشم‌انداز تحولات بازارهای مالی منفی است و حرکت اخیر بازارهای سهام و پیشروی یورو بیش از یک شوک هیجانی نیست.

تحولات مرتبط با بازار طلا طی هفته گذشته

اقدام موسسه Moodys در بنجل اعلام کردن اوراق قرضه یونان در روز دوشنبه، موضوع سریالی گسترش بحران بدهی‌ها در اروپا را برای چندمین بار طی هفته‌های اخیر به محرک اصلی بازارها تبدیل نمود. روز دوشنبه با اینکه در ابتدا و در اروپا طلا کاهش یافته بود این اقدام مودیز باعث شد تا در نهایت طلا با افزایش همراه شود. کاهش تمایلات ریسک‌پذیری در روز سه‌شنبه باز هم به تقویت طلا کمک کرد و طلا به پیشروی خود ادامه داد. از سوی دیگر در این روز حراج اوراق قرضه دولتی اسپانیا و ایرلند (کشورهایی که پتانسیل ورود به بحران بدهی‌ها را دارند) و ارقام اقتصادی آمریکا که نشان می‌داد تورم در این کشور تحت کنترل قرار دارد شاخص‌های سهام در اروپا و آمریکا را تقویت نمود.

با وجود تقویت بازارهای سهام، طلا در این روز افزایش یافت و به سطح ۱۲۳۷ دلار اونس رسید؛ اما روز چهارشنبه طلا قربانی سودگیری برخی از معامله‌گران شد و تا حدودی کاهش یافت.

برپایه این گزارش، برخی اخبار در مورد مشکلات بدهی و سیستم بانکی اسپانیا نیز به تضعیف یورو دامن زد. شاخص‌های سهام نیز با کاهش روبه‌رو شدند. ارقام ضعیف اقتصادی آمریکا که در روز پنج‌شنبه منتشر شد نگرانی‌ها در مورد احیای اقتصادی آمریکا را تشدید کرد و این نگرش را که طلا برخلاف سهام و حتی دلار، امن‌ترین پناهگاه‌ برای سرمایه‌گذاری است، تقویت نمود. این موضوع به طلا کمک کرد تا در روزهای پنج‌شنبه و جمعه افزایش یابد و در روز جمعه به بالاترین سطح تاریخی خود؛ یعنی ۱۲۶۰ دلار اونس دست یابد.