گروه بازار پول- مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: به نظر بنده و برخی اعضای کمیسیون عمران مجلس، میزان کنونی سقف وام خرید مسکن کافی نیست. وی افزود: برای اینکه سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در بخش مسکن استقبال کنند و سرعت بیشتری در بخش مسکن ایجاد شود کمیسیون عمران مجلس دنبال افزایش سقف وام خرید مسکن است.

قدرت خرید وام ۱۸ میلیون تومانی

هر چند بازار خرید و فروش مسکن با کسادی روبه‌رو شده است و حباب قیمت واحدهای مسکونی کلانشهرها به ویژه پایتخت شکسته شد، اما هنوز این واقعیت که وام ۱۸ میلیون تومانی قدرت خرید به طور متوسط ۱۵ تا ۱۸ متر از هر خانه را دارد، وجود دارد. متقاضیان وام خرید مسکن همواره اعتقاد داشتند وام ۱۸ میلیون تومانی توان پوشش درصد ناچیزی از قیمت واحدهای مسکونی را دارد و امیدوار بودند این میزان افزایش یابد.

درحالی مجلس درصدد افزایش وام خرید مسکن است که بانک مسکن برنامه اعطای پرداخت وام ۱۸میلیون تومانی را طبق مصوبه شورای پول و اعتبار طراحی و شرایط جدید را به کلیه شعب خود در سراسر کشور ابلاغ کرده است.

این درحالی است که اواخر سال ۸۷ درخواست افزایش وام خرید ۱۸ میلیون تومانی یک بار دیگر ابراز شد، اما حسن کاری مدیرعامل وقت بانک مسکن در این خصوص گفته بود: سیاست دولت توجه ویژه‌ به ساخت مسکن است نه خرید آن و بانک مسکن برنامه‌ای برای افزایش وام خرید ندارد. او درباره آخرین وضعیت وام‌های ۱۸ میلیون تومانی خرید گفته بود: آخر سال ۸۷ پایان برنامه وام ۱۸ میلیون تومانی مسکن نیست و هر کسی که سپرده‌گذاری کرده باشد وام خود را به موقع دریافت خواهد کرد. تا زمانی که پیگیری‌های کمیسیون عمران مجلس در راستای افزایش وام خرید مسکن به سرانجام نرسد آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار در خصوص وام ۱۸میلیون تومانی خرید مسکن لازم الاجرا است.