سهامیان مقدم گفت: بیمه شخص ثالث، رشته سودآوری نیست یا باید جلوی خسارت‌های تقلبی را بگیریم یا شخص ثالث باید اجباری بماند یا نرخ تنها در دست دولت باشد. جواد سهامیان مقدم، مدیر عامل شرکت بیمه ایران در گفت‌وگو با خبرنگار موج ضمن انتقاد از عدم یکپارچگی سیستم‌های نرم‌افزاری صنعت بیمه اظهار داشت: متاسفانه بعد از گذشت این همه سال، هنوز سیستم یکپارچه کاملی نداریم که قادر به جلوگیری تقلبات صنعت بیمه باشد.

وی در ادامه زیان رشته شخص ثالث را ناشی از این عامل دانست و گفت: مراقبت و تقویت نظارت در این حوزه باید انجام شود تا رشته بیمه شخص ثالث به انتفاع برسد.

سودآور نیست

مدیر عامل شرکت بیمه ایران با بیان اینکه «معمولا بیمه شخص ثالث، رشته سودآوری نیست»، تصریح کرد: اگر مراقبت درستی اعمال شود، دیگر نمی‌توانیم رشته بیمه شخص ثالث را زیان ده بدانیم.

سهامیان مقدم گفت: بیمه شخص ثالث یک پدیده اجتماعی است که باید در کمال ظرافت و دقت با آن برخورد شود.

جلوی خسارت‌های تقلبی را بگیریم

وی با تاکید بر کنترل و نظارت‌های داخلی در رشته بیمه شخص ثالث افزود: در وضعیت فعلی بیمه شخص ثالث در نقطه سر به سر قرار دارد که با مراقبت‌های لازم در جهت کنترل و جلوگیری از خسارت‌های تقلبی سودده خواهد بود.

این کارشناس صنعت بیمه با تاکید بر اینکه بیمه شخص ثالث باید اجباری بماند، گفت: بیمه شخص ثالث باید اجباری باشد؛ چرا که مردم نباید در قبال استفاده ما از وسیله نقلیه قربانی شوند و اگر قربانی شدند نیز نباید بدون تامین مالی قرار گیرند.

شخص ثالث باید اجباری بماند

وی متذکر شد: اگر بیمه شخص ثالث نباشد، قربانیان جرائم رانندگی بدون پشتوانه اقتصادی گرفتار می‌شوند. پس بنابراین بیمه شخص ثالث اجتماع را در مقابل آسیبی که از سوی دیگران واقع می‌شود، مورد حمایت قرار می‌دهد.

مدیر عامل شرکت بیمه ایران ضرورت بیمه شخص ثالث را در اجباری بودن آن عنوان و خاطرنشان ساخت: آزادسازی بیمه شخص ثالث ممکن است زمینه را برای خرید این بیمه‌نامه تنگ کند.

وی ادامه داد: با آزاد سازی نرخ بیمه شخص ثالث، شرکت‌های بیمه‌ای نرخ‌های بالاتری ارائه می‌دهند و این باعث کاهش خریداران و کشش تقاضا برای خرید بیمه‌نامه می‌شود.

وی مضرات نداشتن بیمه شخص ثالث را مورد اشاره قرار داد و گفت: یکی در اثر حادثه فوت می‌کند و یکی هم به علت نداشتن بیمه‌نامه راهی زندان می‌شود و به این ترتیب دو خانواده بدون سرپرست و پشتوانه اقتصادی در جامعه رها می‌گردند.

نرخ فقط در اختیار دولت

وی با تاکید بر اینکه «مدل اجباری بودن بیمه شخص ثالث کارشناسی شده است»، تاکید کرد: نرخ بیمه شخص ثالث به جهت حمایت از قربانیان جرائم و جلوگیری از ناهنجاری‌های جامعه، باید در دست دولت باشد.

مدیر عامل شرکت بیمه ایران اظهار داشت: شرکت‌های بیمه‌ای باید با تمهیدات و مراقبت‌های بسیار در زمینه‌های مختلف به ویژه در بحث کنترل پرداخت خسارت‌های تقلبی زمینه را برای خرید بیشتر بیمه‌نامه شخص ثالث فراهم کنند.

حمایت تمام دولت‌ها از شخص ثالث

وی همچنین رشته بیمه شخص ثالث را در کشورهای دیگر دنیا مورد اشاره قرار داد و گفت: معمولا کشورهای دیگر نیز سیستم ما را پیرامون بیمه شخص ثالث دارند و بیمه شخص ثالث را به گونه‌ای طراحی کردند که قربانیان جرائم از حمایت دولتی برخوردار باشند.