تسهیلات یورویی به دلار تبدیل می‌شود

گروه بازار پول - برای تغییر نرخ ارز و پرداخت مابه‌التفاوت این نرخ، مصوبه‌ای توسط دولت به بانک‌ها ابلاغ شده که طبق آن مشتریان این بخش از تسهیلات تا پایان خرداد ماه ‌جاری مهلت دارند از امتیاز مذکور استفاده کنند. محمدرضا پیشرو، مدیر عامل بانک صنعت و معدن با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران با اشاره به دستورالعمل تعدیل نرخ ارز و کاهش ارزش یورو در ماه‌های گذشته اظهار داشت: تعدیل مابه‌التفاوت نرخ ارز در محاسبات تسهیلاتی که در سال‌های گذشته با نرخ یورو گرفته شده لحاظ می‌شود. به این ترتیب که تسهیلات یورو به دلار تبدیل و مابه‌التفاوت آن توسط دولت پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: در راستای اجرای مصوبه مذکور مطالبات بانک‌ها در بخش ارزی کاهش خواهد یافت.به گفته وی، ۲۵درصد از مجموع تسهیلات پرداختی بخش صنعت و معدن در نظام بانکی را بانک صنعت و معدن پرداخت کرده است.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن در خصوص طرح آمایش اظهار داشت: این بانک به میزان ۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزی و ریالی در قالب طرح آمایش در استان‌ها و ستاد تامین مالی کرده است.

وی ادامه داد: قرارداد ۵۰ درصد از طرح آمایش صنعت و معدن که دو سال از آغاز آن می‌گذرد، منعقد شده و در مراحل انجام کار پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: تا پایان خرداد ماه جاری ۷۰۰ میلیون دلار معادل ارزی و ریالی از سوی بانک مرکزی که خط اعتباری محسوب نمی‌شود و مستقیما نیز به حساب بانک واریز خواهد شد بر اساس بودجه سال ۸۹ به بانک پرداخت می‌شود. این مبلغ جدای از مبلغ سال گذشته در نظر گرفته شده است.

مدیر عامل بانک صنعت ومعدن در خصوص مطالبات معوق بانک تصریح کرد: بانک مطالبات سررسید گذشته و نگران‌کننده‌ای ندارد. وی ادامه داد: گروه خودرو سازی سایپا هیچ معوقه‌ای ندارد. تسهیلات مرتبط با دو گروه خودروسازی بزرگ نیز مربوط به گذشته است.پیشرو اظهار داشت: بانک صنعت و معدن تسهیلاتی برای طرح‌های کوچک با ارقام کمتر از ۱۵ میلیارد ریال به سه هزار و ۲۳۵ مصوبه در مجموع معادل ۲۵ هزار میلیارد ریال پرداخت کرد.

وی با تاکید بر اینکه ۶۰۰ میلیارد ریال برای سرمایه در گردش واحدهای تولیدی در نظر گرفته شده، گفت: برای ۳۰۱ طرح بزرگ از طریق آمایش با ارقام ۵/۲ میلیارد یورو و ۳۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده که البته این طرح‌ها به تدریج در اختیار صنعت‌گران قرار خواهد گرفت.

پیشرو با اشاره به رشد ۲۰ درصدی شعب بانک صنعت و معدن گفت: هم‌اکنون شعب این بانک ۶۰ عدد است که تا پایان سال ۱۰ شعبه نیز قرار است افتتاح شود.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن از اختصاص منابع ارزی مطلوب به این بانک خبر داد و اظهار داشت: سال گذشته بانک مرکزی، خط اعتباری یک میلیارد دلار به صورت نقدی به این بانک پرداخت کرد.

به گفته وی، بانک صنعت و معدن در بین بانک‌های دولتی با سرمایه ۲۵ هزار میلیارد ریال قدرتمندترین بانک دولتی از نظر سرمایه تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: در حال انعقاد قرارداد برای تامین مالی طرح‌های انرژی هستیم. منابع این طرح‌ها ۴ میلیارد دلار است که بانک مرکزی آن را تامین می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه منابع ذخیره ارزی به صورت مستقیم به بانک‌ها پرداخت نمی‌شود، ادامه داد: منابع ذخیره ارزی از طریق گشایش LC به بانک‌ها اختصاص می‌یابد. به این معنی که بانک مرکزی برای هر مصوبه و طرح خاص، منابع را به کارگزار به صورت مستقیم واریز می‌کند.

وی گفت: مجموع مطالبات معوق در بانک صنعت و معدن ۸۵۰ میلیارد ریال شامل سررسید گذشته، مشکوک‌الوصول و معوق است. وی در ادامه در مورد نرخ تسهیلات بانک صنعت و معدن بیان کرد: نرخ تسهیلات ریالی ۱۲ درصد بوده که برای طرح‌های مبادله‌ای بالای دو سال طبق بسته سیاستی - نظارتی نرخ ۱۴ درصد و برای طرح‌های سرمایه در گردش نرخ ۱۲ درصد محاسبه می‌شود.