سومین طرح بانک صادرات برای رونق کسب و کار

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بازارپول- بانک صادرات ایران پس از ارائه برات کارت تضمینی و حضور در بازار تهاتری ایرانیان، سومین طرح خود را برای رونق بخشیدن به کسب و کار در قالب طرح «منفعت سپهر» معرفی کرد. در این طرح که بیشتر حمایت از مصرف‌کنندگان را هدف قرار داده است، دارندگان سپهرکارت بانک صادرات می‌توانند از ۵ تا ۴۰ درصد تخفیف خرید از فروشگاه‌های طرف قرارداد با این بانک بهره‌مند شوند. در حال حاضر ۱۴ میلیون کارت بانکی توسط بانک صادرات ایران صادر شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این تعداد کارت به ۲۰ میلیون افزایش یابد.

دکتر محمد جهرمی، رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل بانک صادرات دیروز در یک نشست خبری با معرفی سومین طرح بانک صادرات گفت: این طرح نخستین بار در استان خراسان رضوی رونمایی خواهد شد و به تدریج در سراسر کشور عملیاتی می‌شود. به گفته وی، هدف از اجرای این طرح در وهله نخست حمایت از مصرف‌کنندگان و کاهش قیمت است.

وی افزود: نرم‌افزاری در این رابطه تهیه شده و پایانه‌های فروش (POS) ویژه‌ای به آن اختصاص یافته است. همچنین قراردادهایی با فروشندگان منعقد گردیده تا دارندگان کارت سپهر بتوانند با مراجعه به فروشگاه‌ها یا مراکز خدماتی همچون هتل‌ها از تخفیفی بین ۵ تا ۴۰ درصد بهره‌مند شوند. به گفته مدیرعامل بانک صادرات، این طرح که از بیست و چهارم خردادماه امسال، نخست در مشهد رونمایی می‌شود به نفع فروشندگان نیز هست؛ زیرا منفعت آنان در توسعه فروش است و هر چه فروش افزایش یابد سود آنها نیز بیشتر می‌شود. ضمن اینکه بانک صادرات تسهیلاتی را در قالب خطوط اعتباری قرض‌الحسنه و تسهیلات بلندمدت با نرخ ترجیهی ۱۲ درصد برای آنان درنظر گرفته است.

به گفته جهرمی، فروشندگان کالا با استفاده از این تسهیلات می‌توانند اجناس مورد نیاز را به صورت نقدی دریافت کنند و به همین دلیل این اجناس می‌توانند ارزان‌تر خریداری شوند. مدیرعامل بانک صادرات گفت: تاکنون در استان خراسان رضوی ۲۷۰۰ فروشگاه برای همکاری با این بانک اعلام آمادگی کرده‌اند.

جهرمی افزود: در سراسر کشور هم قراردادهایی منعقد شده و پیش‌بینی می‌شود در کمتر از ۲ ماه بیش از یکصد هزار پذیره به این طرح بپیوندند و تا پایان سال‌جاری این تعداد به بیش از ۳۰۰ هزار پذیره افزایش یابد.

همچنین بیش از ۱۴ میلیون مشتری بانک صادرات نیز می‌توانند از امکانات این طرح بهره‌ ببرند. به گفته جهرمی، با اجرای این طرح ضمن رونق یافتن کسب و کار؛ گردش مالی در بانک صادرات نیز افزایش می‌یابد، ضمن اینکه به ترویج بانکداری الکترونیک و تجارت الکترونیک نیز کمک خواهد شد.

مدیرعامل بانک صادرات گفت: این بانک در حال حاضر با ۲۷۴ هزار پایانه فروش، بزرگ‌ترین شبکه پایانه فروش در بین بانک‌های کشور را در اختیار دارد و با اجرای این طرح بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار پایانه فروش مورد نیاز خواهد بود که به سرعت در بانک صادرات در حال اجرا است.

جهرمی بیشترین منفعت این طرح را مربوط به مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان دانست و افزود: بخشی از تخفیف مورد نظر برای اهدای جایزه به خریداران و فروشندگان در نظر گرفته شده که به صورت ماهانه در قرعه‌کشی شرکت خواهند کرد.

مدیرعامل بانک صادرات در پاسخ به پرسش خبرنگار دنیای‌اقتصاد در مورد عقد مورد نظر در برات‌کارت تضمینی که مورد ایراد برخی کارشناسان قرار گرفته بود، گفت: برات‌کارت تضمینی تلفیقی از یک خدمت سنتی و مدرن است و در قالب ضمانت‌نامه طراحی شده که عقد ضمانت‌نامه هم مشخص است.

وی عقد در نظر گرفته شده برای برات کارت تضمینی را عقد مضاربه دانست و افزود: چنانچه تعهدات برات‌کارت تضمینی از طرف مشتری انجام نگیرد، تسهیلات پرداخت شده در قالب عقد مضاربه خواهد بود. وی استقبال از برات‌کارت تضمینی را در مدت کوتاهی که از رونمایی آن گذشته است، قابل قبول ارزیابی کرد و افزود: این خدمت باعث رونق می‌شود، اما گردش نقدینگی را افزایش نمی‌دهد؛ زیرا پشتوانه آن کالا و خدمات است.