یک کارشناس بین‌المللی بازارهای مالی با اشاره به اینکه تعریف شاخص نرخ ارز می‌تواند تقویت و تضعیف پول ملی را نمایش دهد، گفت: برای کسانی که در زمینه ارز سرمایه‌گذاری می‌کنند، این شاخص وسیله مطمئن‌تری برای سرمایه‌گذاری است. بهرام غیائی در گفت‌وگو با «فارس» درباره تعیین شاخص‌ نرخ ارز و مزایای آن اظهار داشت: برای هر چیزی در بورس کالا می‌توان شاخص تعیین کرد و این در بورس‌های دنیا یک امر معمول است.

وی افزود: در بورس‌های دنیا برای چند سهام و چند ارز شاخص تعیین می‌کنند و به جای اینکه روی یک ارز معامله کنند، روی شاخص خرید و فروش می‌کنند، این کار یک وسیله سرمایه‌گذاری برای کمک به بازار سرمایه‌است؛ ولی به اقتصاد ملی کمک شایانی نخواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال اگر با تعیین شاخص نرخ ارز چه تغییری در این بخش ایجاد می‌شود، گفت:‌ این کار یک وسیله سرمایه‌گذاری است و تنها می‌تواند به بازار سرمایه کمک کند؛ ولی به اقتصاد کشور کمک خاصی نمی‌کند.

همه ابزارهایی که امروزه در بازارهای بین‌المللی مورد معامله قرار می‌گیرد، به اقتصاد ملی و تولید سرانه کمک نمی‌کند، بلکه برای این به وجود آمده‌اند تا کارگزاران و سرمایه‌گذاران از آن پول در بیاورند و کسب درآمد کنند.

این کارشناس بین‌المللی بازار‌های مالی تصریح کرد: برخی از این شاخص‌ها نمایانگر رشد، صعود یا نزول یک قسمت از صنعت و تجارت یک کشور است.

اگر برای شرکت‌های فعال در صنعت شوینده شاخصی تعیین شود، در صورتی که متوسط سهام آنها روبه‌ بالا باشد به جای اینکه روی یک شرکت خاص سرمایه‌گذاری کنیم، روی شاخص این چند شرکت سرمایه‌گذاری می‌کنیم و ریسک آن نیز کمتر خواهد بود. به گفته غیائی‌، اگر این شاخص تعیین شود تنها می‌توان ضعیف یا قوی شدن پول ملی کشورمان را که در بازارهای بین‌المللی نرخ ندارد، سنجید.

وی با اشاره به اینکه شاخص نرخ ارز نشان‌دهنده‌ قوی و ضعیف‌ شدن پول ملی کشور است، تاکید کرد: هزاران شاخص در بورس‌های بزرگ دنیا وجود دارد که ریسک معاملات را کاهش می‌دهد؛ همچنین، شاخص‌ها یک وسیله سرمایه‌گذاری هستند. این کارشناس بین‌المللی بازارهای مالی درباره دومین مزیت شاخص نرخ ارز گفت: از نظر اقتصادی شاخص نرخ ارز نمایشگر جامعه یا محدوده‌ای است که برای آن شاخص تعیین شده است. سرمایه‌گذاری بر روی شاخص‌ها یک وسیله امن‌تر برای سرمایه‌گذاری در یک قسمت از بازار، صنعت یا تجارتی که در بازار مورد معامله می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که اگر این شاخص برای نرخ ارز تعیین شود چه اتفاقی رخ می‌دهد، اظهار داشت: هیچ اتفاق خاصی اتفاق نخواهد افتاد؛ ولی یک ابزار سرمایه‌گذاری دیگری به بازار سرمایه اضافه می‌شود و هرچه اطلاعات دقیق‌تری به بازار ارائه شود فهم، شعور و دانش سرمایه‌گذار افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: تعیین شاخص نرخ ارز می‌تواند کمک‌کننده‌ای برای ابزارهای سرمایه‌گذاری و یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری باشد؛ اما اگر شاخص صنایع یا کالا تعیین شود یک وسیله‌ امن‌تر برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود.