محقق با تاکید بر اینکه انتظارات تورمی هنوز در اقتصاد ایران تحت کنترل در نیامده است، گفت: مردم از تورم هدفمندی می‌ترسند و همین امر مانع از درک واقعیت تورم تک رقمی شده است. محمد جواد محقق در گفت‌وگو با باشگاه خبری «توانا» در تشریح دلایل محسوس نبودن تورم تک رقمی در شهرها، اظهار داشت: تک‌رقمی شدن تورم به معنای منفی شدن افزایش قیمت‌ها نیست، بلکه به معنی کاهش رشد قیمت‌ها تلقی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید کاهش رشد قیمت‌ها در معنای کاهش تورم به طور کامل تفهیم شود، افزود: در صورتی که تورم بخواهد به صورت واقعی در جامعه محاسبه شود، قیمت‌ها در هر محله و منطقه متفاوت خواهد بود.

عضو پژوهشکده وزارت امور اقتصادی و دارایی ضمن اشاره به اینکه در صورت محاسبه واقعی نرخ تورم در جامعه، ممکن است تورم برای هر فرد متفاوت باشد، تصریح کرد: در محاسبه تورم بیش از ۳۰۰ قلم کالا لحاظ و از میانگین ارزش قیمت این اقلام تورم محاسبه می‌شود؛ طبق آمار بانک مرکزی روزانه قیمت‌ها را در سه سطح عمده فروشی، خرده‌فروشی و تولید‌کننده جمع‌آوری می‌کند.

محقق با بیان اینکه بانک مرکزی قیمت‌سازی نمی‌کند، گفت: بانک مرکزی ارزش ۳۰۰ قلم کالا را محاسبه می‌کند و ممکن است بسیاری از این کالاها در زندگی برخی از مردم اصلا وجود نداشته باشد یا ممکن است برخی از مردم از انواعی از کالاها بیشتر استفاده کنند.

وی تصریح کرد: محاسبات صورت گرفته توسط بانک مرکزی در واقع میانگینی از تورم برای تمام افراد جامعه است و بنابراین شاخصی برای کل اقتصاد تلقی می‌شود.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه روند افزایش قیمت‌ها کند شده است، خاطرنشان کرد: تورم در دو حالت محاسبه می‌شود که یکی محاسبه میانگین قیمت‌ها در ۳۶۵ روز و دیگری محاسبه میانگین قیمت‌ها سال به سال است.

وی با اشاره به اینکه مردم اثرات تورم نقطه‌ای را در زندگی روزمره مشاهده می‌کنند، گفت: نباید فراموش کرد انتظارات تورمی در اقتصاد ایران هنوز تعدیل نشده است و چه بسا ممکن است در جامعه امنیت وجود داشته باشد، ولی برخی از مردم احساس ناامنی بکنند.

عضو پژوهشکده وزارت اقتصاد و دارایی گفت: احساس کاهش تورم با واقعیت می‌تواند متفاوت باشد، چرا که احساس یک مساله روانی است، ولی واقعیت یک مساله اقتصادی است که با آمار و ارقام سر و کار دارد.

به گفته محقق، مردم منتظر افزایش تورم به خاطر اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها هستند و همین احساس افزایش تورم باعث شده شیرینی کاهش تورم در سطح جامعه احساس نشود.