عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات در تشریح جزئیات انتشار گواهی سپرده ارزی توسط بانک توسعه صادرات ایران گفت: بر اساس قانون بودجه سال ۸۸‏ شرکت‌های پتروشیمی‌مکلف به استفاده از انتشار اوراق مشارکت ارزی با تضمین شرکت صنایع پتروشیمی‌به منظور گردآوری منابع مالی بودند. میرسعید نیکزاد لاریجانی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به برنامه ریزی برای صدور ۳۰۰ میلیون یورو اوراق گواهی سپرده ارزی در مرحله اول اظهار داشت: مقاطع پرداخت سود این اوراق ۶ ماهه و نرخ سود آن نیز با هماهنگی بانک مرکزی و بر اساس عرضه و تقاضا و سایر سازوکارها تعیین می‌شود. در صورت بازخرید این اوراق قبل از سررسید تعیین شده، با توجه به مدت سپری شده نرخ سود آن تغییر می‌کند.

نیکزاد لاریجانی از برنامه انتشار ۵۰۰ میلیون یورو اوراق گواهی سپرده ارزی در مرحله بعدی خبرداد و عنوان کرد:‌ در مرحله دوم از مشارکت اشخاص حقیقی خارج از کشور نیز بهره خواهیم گرفت. بخشنامه بانک مرکزی صدور این اوراق را برای خارج از کشور مجاز شمرده و به صورت ارزی است و اجازه تبدیل به ریال در داخل کشور و خرید و فروش در داخل کشور را نداریم. وی عنوان کرد:‌ گواهی سپرده ارزی هم‌اکنون برای واحدهای تولیدی صادر می‌شود که بدون شک این امر به صادرات کمک می‌کند، اما با جذب منابع بیشتر می‌توان علاوه بر صنعت پتروشمی‌ به سایر بخش‌ها نظیر خودروسازی، فولاد،‏ کشتیرانی و غیره که از مشتریان ما و علاقه‌مند به استفاده از اوراق هستند‏، کمک کنیم.

نیکزاد لاریجانی خاطرنشان کرد: سود ثابتی برای این کار پیش‌بینی و از قبل به خریداران اعلام شده است. چنانچه سود حاصل از این سرمایه‌گذاری بیشتر شود، بانک این اختیار را دارد که بخشی را به عنوان کارمزد برای تامین هزینه‌های خود بردارد.