میزان بدهی دولت و شرکت‌های دولتی به بانک مرکزی و بانک‌ها در سال ۸۷ معادل ۲۹۱ هزار و ۵۳۹ میلیارد ریال بوده که به ۳۰۵ هزار و ۳۴۷ میلیارد ریال در سال ۸۸ افزایش یافته است. بر این اساس، بدهی دولت و شرکت‌های دولتی به بانک مرکزی و بانک‌ها در سال ۸۴ معادل ۲۳۵ هزار و ۶۰۸ میلیارد ریال،‏ در سال ۸۵، ۲۵۶ هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال و در سال ۸۶ حدود ۲۸۰ هزار و ۶۳۷ میلیارد ریال بوده است، به عبارت دیگر طی سال‌های ۸۴ تا ۸۸ بدهی دولت به بانک‌ها همواره روند صعودی را طی کرده است.

در مجموع بدهی‌های دولت و شرکت‌های دولتی به نظام بانکی کشور طی سال‌های اخیر نه تنها کاهش نیافته، بلکه با افزایش همراه بوده است.به گزارش خبرگزاری مهر، حجم چک‌های برگشتی سال ۸۴ معادل ۸۸ هزارو ۷۳ میلیارد ریال بوده که ۲/۴ درصد مبلغ چک‌های مبادله شده را تشکیل می‌دهد، این رقم در سال ۸۵ به ۱۰۹ هزار و ۲۶۳ میلیارد ریال رسیده که ۶/۳ درصد مبلغ چک‌های مبادله شده را به خود اختصاص داده است.

در عین حال، در سال ۸۶ حجم چک‌های برگشتی به ۱۴۷ هزارو ۶۸۰ میلیارد ریال‏، در سال ۸۷ به ۲۰۹ هزارو ۴۲۲ میلیارد ریال و در سال ۸۸ به ۲۱۵ هزار و ۴۶۷ میلیارد ریال رسیده که به ترتیب ۶/۳‏، ۵/۴ و ۷/۴ درصد مبلغ چک‌های برگشتی مبادله شده را تشکیل می‌دهد.

مطالبات سیستم بانکی مطالبات سیستم بانکی از بخش دولتی و غیردولتی نیز طی این سال‌ها همواره روند صعودی را طی کرده است؛ به نحوی که این رقم از ۱.۱۰۰.۹۲۳ میلیارد ریال به ۲.۴۵۱.۳۴۷ میلیارد ریال در پایان سال گذشته رسید.بر این اساس رقم مطالبات سیستم بانکی از بخش دولتی و غیردولتی در سال ۸۵ معادل ۱.۴۸۲.۴۲۱ میلیارد ریال، در سال ۸۶ معادل ۱.۹۴۴.۳۶۲ میلیارد ریال و در سال ۸۷ معادل ۲.۱۵۸.۰۹۰ میلیارد ریال بوده است.

حجم نقدینگی

بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که حجم نقدینگی از ۱.۹۰۱.۳۶۶ میلیارد ریال با رشد ۹/۱۵ درصد در سال ۸۷ به ۲.۳۱۹.۸۳۱ میلیارد ریال با رشد ۲۲ درصدی در پایان سال ۸۸ افزایش یافته باشد.این در حالی است که حجم نقدینگی در سال ۸۴ حدود ۹۲۱.۰۱۹ میلیارد ریال با رشد ۳/۳۴ درصد، در سال ۸۶ به ۱.۲۸۴.۱۹۹ میلیارد ریال با رشد ۴/۳۹ درصد و در سال ۸۶ به ۱.۶۴۰.۲۹۳ میلیارد ریال با رشد ۷/۲۷ درصد بوده است.

بانک مرکزی در سال ۸۶ و ۸۷ با اجرای سیاست‌های انقباضی توانست رشد نقدینگی را مهار کرده و از ۷/۲۷ درصد سال ۸۶ به ۹/۱۵ درصد در سال ۸۷ برساند، اما این روند با اتخاذ سیاست‌های انبساطی روند افزایشی و رشد به خود گرفت که به نظر می‌رسد‏ رشد نقدینگی افزایش دوباره داشته باشد.

حجم پول

حجم پول نیز از ۵۲۵ هزار و ۴۸۳ میلیارد ریال در سال ۸۷ به ۵۴۰ هزار و ۲۸۰ میلیارد ریال در سال ۸۸ افزایش یافته است‏، در عین حال حجم پول در سال ۸۴ معادل ۳۱۷ هزار و ۹۱۹ میلیارد ریال، سال ۸۵ حدود ۴۱۴ هزار و ۵۴۵ میلیارد ریال و در سال ۸۶ معادل ۵۳۵ هزار و ۷۰۷ میلیارد ریال بوده است.

برآوردهای صورت گرفته نشان می‌دهد که پایه پولی کشور نیز با رشد ۱۹/۸ درصد در سال گذشته به ۶۴۷ هزار و ۹۲۲ میلیارد ریال رسیده باشد.