تشکیل «صندوق اتکایی بیمه ایران» به دولت پیشنهاد شد

عکس: حمید جانی‌پور

سهامیان مقدم گفت: به رغم اینکه صنعت بیمه توان مانوردهی بسیاری را در بازار دارد، اما هنوز به ظرفیت کامل بازار دست پیدا نکرده است. جواد سهامیان مقدم، مدیر عامل شرکت بیمه ایران در گفت‌وگو با خبرنگار موج با اشاره به شکل گیری صندوق اتکایی بیمه ایران، اظهار کرد: با تاسیس این صندوق، دولت اجرای بخش اتکایی خود را به بیمه ایران می‌سپارد.

وی افزود: اگر صندوق اتکایی تحت پوشش بیمه ایران تشکیل شود، نگرانی‌های واگذاری اتکایی شرکت‌های بیمه‌ای رفع می‌شود.

مدیر عامل بیمه ایران همچنین بر تاسیس شرکت اتکایی مستقل بیمه ایران به منظور تقویت شرکت‌های اتکایی داخلی تاکید کرد.

وی در ادامه با بیان این که «جوهره سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی بر رقابت سالم و استفاده از توان بخش‌خصوصی استوار است»، گفت: بیمه ایران بیش از ۵ هزار شبکه فروش بخش‌خصوصی دارد و ۸۰ درصد تولید حق بیمه از سوی این بخش انجام می‌شود؛ به زودی بخش‌خصوصی در حوزه‌های دیگر شرکت نیز نفوذ می‌یابد.

سهامیان مقدم با بیان این که «مدافع بخش خصوصی و سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی هستم»، گفت: اگر بخش خصوصی قصد موفقیت در بازار را دارد، باید ضمن ارائه طرح‌های جدید به بازار، خدمات سریع و آسان به مردم اعطا کند.

وی با تاکید بر ارتقای دانش تخصصی و توان فنی شرکت‌های بیمه‌ای خصوصی، گفت: در این شرایط دستگاه ناظر باید به نظارت بر شرکت‌های بیمه‌ای و سیاست گذاری بپردازد.

مدیر عامل بیمه ایران تصریح کرد: به‌رغم این که صنعت بیمه توان مانوردهی بسیاری را در بازار دارد، اما هنوز به ظرفیت کامل بازار دست پیدا نکرده است. وی با اشاره به ضریب ۳/۱ درصدی نفوذ بیمه در کشور در قیاس با معدل جهانی ۵/۷ درصدی، افزود: ما تنها ۲۰ درصد معدل جهانی را کسب کردیم و چهار پنجم ظرفیت کشور خالی از پوشش‌های بیمه‌ای است. این کارشناس صنعت بیمه گفت: این ضعف ناشی از عدم فرهنگ‌سازی، عدم توجه به خدمات سریع و آسان، نبود تکنیک و ابزارهای کارآمد است؛ بنابراین باید دانش فنی بیمه‌ای افزایش پیدا کند.

تقدیر بیمه مرکزی از عملکرد بیمه ایران

همچنین شورای عالی بیمه از عملکرد مناسب بیمه ایران در اجرای برنامه اصلاح نظام تعرفه بازار بیمه کشور با توجه به گزارش عملکرد در رشته‌های بیمه آتش‌سوزی و باربری تقدیر کرد.

در گزارش این شورا، ضمن تشکر و قدردانی از عملکرد مناسب بیمه ایران در فضای رقابتی بازار به منظور رعایت حقوق بیمه‌گران و بیمه‌گذاران به عنوان ذی‌نفعان بازار بیمه کشور بر رعایت اخلاق حرفه‌ای و اعمال مدیریت ریسک توسط شرکت‌های بیمه تاکید شد.