یک کارشناس اقتصادی اعمال سیاست‌های انقباضی توسط بانک مرکزی را یکی از عوامل افزایش معوقات ‌بانک‌ها طی سال‌های گذشته عنوان کرد و گفت: در شرایط فعلی، نرخ سود تسهیلات بانکی به نحوی تعیین نشده که ضامن بازگشت منابع به ‌بانک‌ها باشد.

محمد‌علی خطیب در گفت‌وگو با «فارس» با اشاره به محدود کردن اعتبارات تجاری ‌بانک‌ها در نتیجه اعمال سیاست انقباضی بانک مرکزی اظهار داشت: سیاستی که بانک‌ مرکزی از سال گذشته اتخاذ کرده، باعث شده است تا بسیاری از موسسات امکان بازپرداخت تسهیلات خود را نداشته‌ باشند و این امر یکی از دلایل افزایش معوقات بانکی در کشور تلقی می‌شود.

وی با اشاره به روند فعالیت ‌بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در سال‌های گذشته افزود: این روند به گونه‌ای بود که بنگاه‌های اقتصادی با اخذ تسهیلات جدید از بانک‌ها بخشی از اقساط خود را پرداخت می‌کردند، ولی در حال حاضر با سیاست جدید بانک مرکزی همکاری میان بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی کاهش یافته و بنگاه‌ها دیگر قدرت بازپرداخت وام‌های خود را ندارند. این کارشناس بانکی از جمله علل عدم ارائه تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی را نبود منابع کافی در ‌بانک‌ها عنوان کرد و گفت: بانک‌ها به دلیل دریافت تسهیلات کلان از بانک مرکزی باید بخشی از منابع خود را صرف باز پرداخت این وام‌ها کنند و به همین دلیل نمی‌توانند منابعی را به بنگاه‌های اقتصادی واگذار کنند.

محدود کردن حجم نقدینگی، افزایش معوقات بانکی را به دنبال دارد

خطیب در ادامه به وضعیت نرخ تورم در جامعه اشاره کرد و افزود: به کارگیری سیاست جلوگیری از افزایش نقدینگی در جامعه طبعا افزایش معوقات بانکی را به دنبال خواهد داشت. وی افزود: به طور کلی فعالیت بنگاه‌های اقتصادی بر اساس منابع ‌بانک‌ها است؛ به گونه‌ای که ‌بانک‌ها تامین‌کننده سرمایه‌ در گردش مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی هستند.

بنگاه‌های زودبازده؛ مشکل ‌بانک‌های تجاری

خطیب از دیگر مشکلات ‌بانک‌های تجاری را ارائه تسهیلات به طرح‌های زود بازده عنوان کرد و گفت: در سال‌های اخیر بنگاه‌های زودبازده منابع زیادی از سیستم بانکی قرض گرفته‌اند و به دلیل عدم دستیابی به اهداف مشخص شده و در برخی موارد انحراف تسهیلات گرفته شده در مسیرهای دیگر، تسهیلات بازپرداخت نشده‌اند. وی نقش کارشناسان ‌بانک‌ها در اعطای تسهیلات به مشتریان را موثر دانست و گفت: در خصوص اعطای تسهیلات به مشتریان تاکنون کار کارشناسی گسترده‌ای انجام نگرفته است؛ چرا که بخشی از این طرح‌ها از طرف خود دولت برای رسیدن به اهدافی از جمله ایجاد اشتغال در جامعه به بانک‌ها جهت دریافت تسهیلات معرفی می‌شوند.