سرمایه بیمه اتکایی آسیایی به 100میلیون دلار  می رسد

لیلا اکبرپور

مقام‌های ارشد صنعت بیمه کشورمان از نهایی شدن کوشش‌های عبدالناصر همتی، نماینده ایران در شرکت بیمه اتکایی آسیایی (Asian Re ) برای انتخاب بیمه مرکزی ایران به عنوان عضو هیات مدیره این شرکت خبر دادند. براساس این گزارش، همتی که طی دهه گذشته ریاست هیات مدیره و شورای عالی شرکت بیمه اتکایی آسیایی را عهده داربود، در هفتادوهشتمین نشست هیات مدیره و چهارمین نشست مجمع عمومی سهامداران ایشن ری در بانکوک بار دیگر توانست برای عضویت بیمه مرکزی ایران در هیات‌مدیره نظر موافق مجمع را اخذ کند.

بدین‌ترتیب از شش کرسی هیات مدیره شرکت بیمه اتکایی آسیایی

(Asian Re) دو کرسی آن به ایران، دو کرسی به دو کشورهند و سری لانکا و دو کرسی دیگر مدیرعامل و معاون او که مدیران اجرایی هستند تعلق دارد. گفته می‌شود که ریاست عبدالناصر همتی در هیات مدیره شرکت مذکور موجب اصلاح ساختار، تغییر روند و رشد سودآوری در آن طی ده سال گذشته شده است.

خود همتی در تشریح این موضوع به «دنیای اقتصاد» گفت: جلسات هیات مدیره، شورای عالی و مجمع عمومی شرکت بیمه اتکایی آسیایی در پایتخت تایلند برگزار شد و حساب‌های سال مالی ۲۰۰۹ این شرکت پس از بررسی به تصویب صاحبان سهام رسید. نماینده ایران در شرکت بیمه اتکایی آسیایی با یادآوری اینکه شرکت فوق در سال ۱۳۷۹ با مشارکت دولت‌های ده کشور ایران، افغانستان، سریلانکا، کره جنوبی، چین، فیلیپین، هند، تایلند، نپال و بنگلادش به صورت صد درصد دولتی آغازبه کارکرد، افزود: در دوره مسوولیتم به عنوان رییس هیات مدیره تلاش شد تا با اصلاح ساختاربخش خصوصی کشورهای عضو نیز در افزایش سرمایه مشارکت داشته باشند و شرکت از قالب کاملا دولتی به شرکتی دولتی -خصوصی تغییر شکل دهد.

او با بیان اینکه سرمایه ایشین ری در ‌حال ‌حاضر معادل ۵/۵۱ میلیون دلار است، گفت: این شرکت تصمیم دارد سرمایه خود را به تدریج به ۱۰۰ میلیون دلار افزایش دهد که در این راستا شرکت‌های خصوصی کشورهای عضو به همراه امارات و ژاپن سهام شرکت را خریداری کرده‌اند.

همتی از راه‌اندازی صندوق اتکایی ریسک‌های بزرگ در زیر مجموعه شرکت اتکایی آسیایی خبر داد و گفت: همچنین برگزاری سمینارهای تخصصی که همکاری‌های منطقه‌ای را افزایش می‌دهد از دیگر عملکردهای این شرکت است. او با اشاره به اینکه به‌رغم مشکلات جدی مالی بانک‌ها و شرکت‌های بیمه و سرمایه‌گذاری در جهان، شرکت بیمه اتکایی آسیایی، عملکرد خوبی داشت افزود: این شرکت ضمن رشد ۹/۱۵ درصدی حق بیمه توانست معادل ۳۹/۱ میلیون دلار سود عملیاتی داشته باشد.

به این ترتیب ارزش خالص شرکت (به‌رغم پایین بودن سرمایه پرداختی) به رقم ۷/۵۲ میلیون دلار رسید که نسبت به سال ۲۰۰۸ معادل ۴/۲ میلیون دلار رشد داشت؛ این امر باعث شد تا دارایی‌های کل شرکت از ۹/۸۳ میلیون دلار سال ۲۰۰۸ به ۵/۹۳ میلیون دلار در پایان سال ۲۰۰۹ برسد.

این گزارش می افزاید: با توجه به مجموع سهم ایران که توسط بیمه مرکزی پرداخت شده و سهم خود بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، به ترتیب ۲۶ هزار و ۹۵۰ دلار و ۱۷۱ هزار و ۶۵۵ دلار (جمعا ۱۹۸۶۰۵ دلار) سود سهام سال ۲۰۰۹ به بیمه مرکزی تعلق گرفت که به طور نقد پرداخت خواهد شد.

رییس ایرانی شرکت بیمه اتکایی آسیایی با اشاره به حیاتی بودن افزایش سرمایه برای اخذ درجه‌بندی بالاتر برای این شرکت بیمه اتکایی بین‌المللی، جذب اعضای جدید و تشویق اعضای فعلی برای افزایش سرمایه، خواستار آن شد که بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، با توجه به منافع حضور شرکت‌های بیمه کشور ما در شرکت بیمه اتکایی آسیایی، آنها را به سرمایه‌گذاری در

Asian Re ترغیب کند. یادآور می‌شود: دکتر فرشباف ماهریان، رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به دکتر شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی از نقش دکتر همتی به عنوان رییس هیات مدیره و شورای عالی شرکت بیمه اتکایی آسیایی در تقویت جایگاه جمهوری اسلامی ایران در ایشین ری و کسب دو کرسی از چهار کرسی غیر موظف هیات مدیره این شرکت برای ایران قدردانی کرد.