خط اعتباری بانک همکاری اسلامی‌ به خریداران محصولات ایرانی

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بازار پول - مدیر عامل بانک «همکاری اسلامی» (Ic bank) گفت: با موافقت هیات مدیره بانک اقتصادنوین، بانک همکاری اسلامی‌خط اعتباری ۵ میلیون یورویی در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. به گزارش روابط عمومی‌بانک اقتصادنوین، کارم عبدالواحد مکیه در جمع خبرنگاران افزود: این خط اعتباری مختص خریداران محصولات ایرانی در کشور عراق است که توسط شعب بانک همکاری اسلامی‌ ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه تعامل مطلوب بانک همکاری اسلامی‌و بانک اقتصادنوین زمینه را برای تسهیل ارائه خدمات به بازرگانان و تاجران ایرانی در عراق فراهم کرده است، گفت:‌ این بانک به عنوان بانک مستقل خدمات متنوعی از طریق شعب خود در عراق به مشتریان ارائه می‌کند. در حال حاضر خدمات این بانک در کشور جمهوری اسلامی‌ایران از طریق دفتر نمایندگی مستقر در ساختمان مرکزی بانک اقتصادنوین ارائه می‌شود که به زودی با راه اندازی شعبه تهران بانک همکاری اسلامی‌خدمات این بانک از طریق شعبه آن در تهران ارائه خواهد شد.

به گفته وی، شعبه تهران بانک همکاری اسلامی ‌تا یک ماه آینده در تهران راه‌اندازی خواهد شد.

مدیر عامل بانک همکاری اسلامی‌گفت: این سومین بانک خارجی است که مجوز تاسیس شعبه در کشور جمهوری اسلامی‌ایران را اخذ کرده است.‌

مکیه گفت: بانک همکاری اسلامی‌تاکنون هفت شعبه در کشور عراق راه‌اندازی کرده که به زودی شعبه کاظمین این بانک نیز افتتاح خواهد شد. هفت شعبه بانک همکاری اسلامی‌ در شهرهای بغداد(دو شعبه)، کربلا، نجف، بصره، سلیمانیه و اربیل به مشتریان خدمات بانکی ارائه می‌کند.

مکیه تاکید کرد: برنامه توسعه شعب بانک به نحوی تنظیم شده که در هر استان عراق یک شعبه بانک فعال باشد و بتواند به مشتریان این بانک در سراسر کشور عراق خدمات ارائه کند.

وی در ادامه با اشاره به بازدهی مطلوب این بانک گفت: تجربه تاسیس بانک ثابت کرده که در سال‌های اول و دوم عملکرد‌ها معمولا با زیان توام است، من در اینجا باید بگویم بانک همکاری اسلامی ‌عراق اولین بانکی است که در پایان ۹ ماه به سودآوری مطلوب رسید.

مدیر عامل بانک همکاری اسلامی‌عراق درباره جزئیات عرضه سهام این بانک در بورس عراق گفت: طبق قانون تجارت عراق هر بانکی بخواهد به بورس وارد شود، باید ۵۰ درصد سود قابل تقسیم داشته باشد که البته ما این شرط را احراز کرده‌ایم و با توجه به برنامه افزایش سرمایه و افزایش تعداد سهامداران امیدواریم بانک همکاری اسلامی ‌در سال ۲۰۱۰ وارد بورس عراق شود.

وی همچنین درباره وضعیت سرمایه این بانک نیز گفت:‌ بانک همکاری اسلامی‌در سال ۲۰۰۷ با سرمایه ۲۵ میلیارد دینار عراقی (۱۷ میلیون دلار) آغاز به کار کرد و در حال حاضر سرمایه این بانک ۵۰ میلیارد دینار عراقی است، که تا ۱۵ روز دیگر به ۱۰۰ میلیارد دینار عراقی خواهد رسید.

وی افزود: سرمایه بانک همکاری اسلامی‌تا سال ۲۰۱۳ به ۲۵۰ میلیارد دینار عراقی (۲۳۰ میلیون دلار) می‌رسد.مکیه در ادامه با اشاره به اینکه بانک همکاری اسلامی ‌در رتبه‌بندی بانک‌های خصوصی عراق رتبه دوم را کسب کرده است گفت: بر اساس رتبه‌بندی صورت گرفته در میان ۲۷ بانک خصوصی فعال در عراق بانک همکاری اسلامی ‌با اخذ درجه B۲، رتبه دوم را کسب کرد.

وی گفت: این رتبه‌بندی بر مبنای روش «CAMEL» صورت گرفته بود.

وی گفت: با توجه به حجم صادرات ایران (صدور ۵ میلیارد دلار مبادلات اقتصادی بین ایران و عراق) همکاری با ایرانی‌ها برای ما بسیار مهم است که در همین راستا علاوه بر خدماتی که در ابتدا اعلام کردم، بانک همکاری اسلامی‌زائران ایرانی را که به عراق می‌آیند،ا از حمل پول نقد بی نیاز کرده است.

وی گفت: این خدمت به گونه‌ای طراحی شده که زائران بتوانند با استفاده از کارت بانک ایرانی عضو شتاب از خودپرداز بانک همکاری اسلامی‌ در شهر کربلا پول نقد به صورت دلاری دریافت کنند.

به گفته مدیر عامل بانک همکاری اسلامی،‌ طبق هماهنگی صورت گرفته با بانک مرکزی ایران در حال حاضر ایرانی‌ها می‌توانند با استفاده از کارت‌های شتاب تا ۲ هزار دلار از خودپردازهای عراقی پول نقد دریافت کنند.

مکیه افزود: بانک همکاری اسلامی‌به عنوان بانک مستقل خدمات متنوعی به مشتریان خود ارائه می‌کند که پذیرش انواع سپرده‌ها از مشتریان با بهترین نرخ‌های علی‌الحساب و قطعی در نظام بانکی عراق، پرداخت انواع تسهیلات، صدور انواع ضمانت‌نامه‌های داخلی و خارجی و گشایش اعتبارات اسنادی داخلی و خارجی از آن جمله است.وی گفت: با توجه به اینکه هنوز شعبه این بانک در ایران تاسیس نشده است، تجار و بازرگانان ایرانی برای کسب اطلاعات بیشتر از خدمات بانک همکاری اسلامی‌ می‌توانند با شماره

تلفن‌های۸۸۶۵۱۶۷۴- ۰۲۱، ۸۲۳۳۱۲۲۳-۰۲۱ و ۸۲۳۳۱۲۳۹-۰۲۱ دفتر هماهنگی روابط بانک اقتصادنوین و بانک همکاری‌ها تماس حاصل نمایند.