گروه بازار پول - بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود ،نرخ تورم در ۱۲ماه منتهی به اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به ۱۲ماه منتهی به اردیبهشت ماه سال گذشته را معادل ۹/۹ درصد اعلام کرد. این در حالی است که براساس گزارش بانک مرکزی که یک روز پس از خبر محمود بهمنی، رییس کل این بانک اعلام شده است، نرخ تورم نقطه به نقطه یعنی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در اردیبهشت ماه در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، ۴/۹ درصد رشد داشته است.این شاخص در اردیبهشت ماه امسال نسبت به ماه قبل ۴/۰درصد افزایش یافت.

با توجه به اینکه نرخ تورم در فروردین ماه ۱۳۸۹ برابر با ۴/۱۰ درصد بوده، روند کاهشی نرخ تورم در اردیبهشت ماه گذشته با ۵/۰ درصد نیز ادامه یافته است.

نرخ تورم در فروردین ماه سال گذشته ۴/۲۵درصد، اردیبهشت ماه ۶/۲۳،خرداد ماه ۵/۲۳، تیر ماه ۵/۲۱، مرداد ماه ۲/۲۰، شهریور ماه ۵/۱۸، مهرماه ۷/۱۶، آبان ماه ۱۵، در آذر ماه ۷/۱۳، دی ماه ۲/۱۲، بهمن‌ماه ۳/۱۱ و اسفند ماه ۸/۱۰درصد بود.رییس کل بانک مرکزی کاهش نرخ تورم را ناشی از عوامل متعددی مانند کنترل نقدینگی، تقویت نظارت در تزریق منابع و مقابله با سفته بازی پول اعلام کرد. در کنار عوامل ذکر شده می‌توان به رکود حاکم در بخش مسکن و تاثیرگذاری آن در سبد خانوار، ساماندهی موسسات پولی ومالی بازار غیرمتشکل پولی، بحران رکود جهانی، کاهش نیافتن نرخ سود بانکی و کاهش وام‌دهی و گردش پول در گذشته اشاره کرد. نقدینگی از عوامل تاثیرگذار بر تورم است که براساس اعلام پور محمدی، نقدینگی در سال گذشته ۹/۲۳درصد نسبت به اسفندماه ۸۷ رشد داشته است.به گفته بهمنی در مراسم رونمایی از برات کارت نیز، نقدینگی به ۵/۲۳۳هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که بهمنی بر سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی در سال جاری تاکید کرده است.