رییس‌کل بیمه مرکزی از امکان‌پذیر شدن قبولی اتکایی شرکت‌های بیمه داخلی از خارج کشور با شرط واگذاری اتکایی به همان میزان خبر داد. جواد فرشباف‌ماهریان در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که میزان قبول ریسک در کشور تا چه حدی باید باشد و آیا این میزان رو به افزایش نیست؟ اظهار کرد: در شرایط بحرانی نیستیم و باید شرایط مناسب پایداری به وجود بیاوریم تا ریسک بین شرکت‌های مختلف توزیع شود. در این زمینه می‌توانیم افزایش ظرفیت داشته باشیم، اما این افزایش باید توزیع شود. اگر میزان ریسک در یک شرکت تمرکز داشته باشد، بر خلاف سیاست‌ها است.

وی افزود: شورای عالی بیمه تناسب در واگذاری‌ها را توصیه کرده و باید تعادلی در این زمینه به وجود بیاید. تا پیش از این بعضا مواردی وجود داشت که ریسک در یک شرکت تمرکز پیدا کرده بود؛ اینکه بتوانیم ریسک را بین شرکت‌ها توزیع کنیم با تشکیل کنسرسیوم‌هایی بین شرکت‌های بیمه امکان‌پذیر است.

فرشباف‌ماهریان درباره قبولی اتکایی شرکت‌های داخلی از خارج گفت: عملیات بیمه‌ای در کشور ما نشان داده که تاکنون قبولی اتکایی شرکت‌های ما به گونه‌ای بوده که ضررش بیشتر از منافعش بوده است و این موضوع ثابت شده است. با این حال با اصلاح آیین‌نامه به بیمه‌های داخلی اجازه اتکایی دادن و قبول از خارج کشور داده می‌شود، البته با این شرط که به هر میزان که ریسک از خارج کشور قبول می‌شود به همان میزان هم واگذار ‌شود؛ این آیین‌نامه تقریبا نهایی شده و به زودی به شورای عالی بیمه خواهد آمد. رییس‌کل بیمه مرکزی اضافه کرد: اما سیاست کلی بیمه مرکزی این است که این نوع کارها در نهادی حرفه‌ای‌تر انجام شود و تشکیل بیمه اتکایی ایرانیان هم در همین راستا بوده است که متخصصان در آن حضور دارند. شرکت‌های بیمه باید بیمه‌نامه بفروشند و اتکایی کار غیرتخصصی آنها است. بیمه اتکایی ایرانیان می‌تواند ارزیابی دقیقی از بازار خارج کشور داشته باشد و اگر ریسکش را پذیرفت ملاکی است که می‌تواند برای شرکت‌های دیگر هم قابل پذیرش باشد. به گزارش ایسنا، بیمه مرکزی اخیرا اقدامات زیادی در جهت انتقال پوشش‌های بیمه‌ای به داخل کشور انجام داده است که از آن جمله می‌توان به حمایت از تشکیل بیمه اتکایی ایرانیان با هدف انتقال بیمه‌های اتکایی‌ به داخل و حمایت از تشکیل کنسرسیومی برای پوشش‌های بیمه‌ای شرکت کشتیرانی با راهبری بیمه معلم اشاره کرد.

بیمه مرکزی همچنین اعلام کرده است، شرکت‌هایی که مقصد حمل بارشان به سمت ایران است اگر قصد دارند از پوشش‌های بیمه‌ای ایران استفاده کنند، نرخ‌های ترجیحی به آنها داده می‌شود. ستاد تدابیر ویژه اقتصادی کشور، هم تصویب کرده که پوشش‌های تا سقف یک میلیارد دلار در داخل کشور صادر شود.