تعطیلی دو موسسه بزرگ پولی متخلف

مدیر کل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی، از تعطیلی دو موسسه بزرگ و دارای نفوذ خبر داد. حمید تهرانفر در گفت‌وگو با خبرگزاری موج اظهار کرد: این دو موسسه که در جریان اخذ مجوز بانک مرکزی هستند، به زودی تعطیل می‌شوند، راضی به این کار نیستیم، اما ما را ناچار کردند.

مدیر کل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی با اشاره به شعب بسیار این دو موسسه در سطح کشور گفت: بانک مرکزی هم‌اکنون خود را درگیر کرده تا این دو موسسه بزرگ را تعطیل کند، تعطیلی این دو موسسه سر و صدای بسیاری به همراه می‌آورد.

رو در روی بانک مرکزی ایستادند

وی گفت: بانک مرکزی همانند پزشک و بازار پولی مانند بیمار است، تاکنون به این بیمار دارو می‌دادیم، اما بازار پولی نیاز به جراحی دارد.

تهرانفر در ادامه این دو موسسه بزرگ را متخلف عنوان کرد و گفت: اینها اصرار بر تخلف دارند، رو در روی بانک مرکزی ایستاده‌اند و مقررات را رعایت نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: به این موسسات می‌گوییم، آرام‌تر حرکت کنید تا بازار پولی نظم بگیرد و در فضایی آرام به شما مجوز داده شود، اما عکس آن حرکت می‌کنند. حتی تعداد شعب خود را ظرف مدت کوتاهی دو برابر می‌کنند.

سیاست‌های دولت را به چالش کشیدند

مدیر کل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی در ادامه عملکرد آنان را مورد اشاره قرار داد و گفت: در فضایی که دست و بال بانک‌ها بسته شده، هیات دولت و شورای پول و اعتبار نرخ‌های سود بانکی را تعیین کرده و بانک‌ها اجازه توزیع سود بیش از حد معینی را ندارند، هر نرخی را که بخواهند اعلام می‌کنند.

تهرانفر اذعان داشت: عملا رو در روی بانک مرکزی ایستادند و سیاست‌های دولت را به چالش کشاندند، چاره‌ای جز تعطیلی این موسسات نداریم.

نفوذ زیادی دارند

وی با اشاره به طرح اساسنامه آنها در شورای پول و اعتبار و اخذ مجوز از بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار گفت: تا زمانی که مقررات بانک مرکزی را رعایت نکنند، به آنها مجوز نمی‌دهیم.

مدیر کل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی در پاسخ به این سوال خبرنگار موج که گویا «زور بانک مرکزی به این موسسات نمی‌رسد»، پاسخ داد: نفوذ اینها زیاد است و همین نفوذ آنها کار ما را سخت کرده به همین دلیل این پروسه زمان بر شده است.

تعداد موسسات فاقد مجوز بیشتر است

وی با تاکید بر مسوولیت سنگین بانک مرکزی برای مدیریت بازار پولی، تصریح کرد: بانک مرکزی با یک بازار پولی رو به رو است که تعداد موسسات غیر مجاز آن از موسسات مجاز بیشتر است.

تهرانفر خاطرنشان کرد: موسسات و بانک‌ها با ساختاری مناسب ورشکست نمی‌شوند و پول مردم در این موسسات از بین نمی‌رود، اما معلوم نیست در موسسات غیر مجاز چه می‌گذرد.

وی در پایان گفت: اسامی‌موسسات مجاز از سوی بانک مرکزی اعلام شده، مسوولیت سپرده‌گذاری در موسسات فاقد مجوز بانک مرکزی با خود مردم است.