رییس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه در سیاست‌های نظارتی صنعت بیمه باید تحولی اساسی ایجاد کرد، بر برقراری عدالت در عملیات بیمه گرى تاکید کرد و گفت: بیمه گران باید کیفیت خدمات در زمان پرداخت خسارت را در دستور کار قرار دهند.

جواد فرشباف ماهریان در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اقدامات انجام شده در صنعت بیمه کشور در راستای اجرای دستور رییس‌جمهوری برای طرح تحول صنعت بیمه گفت: بر این اساس آزادسازی قیمت‌ها و تعرفه‌ها و ایجاد تعهد و رقابت در صنعت بیمه کشور در دستور کار قرار گرفته است.

رییس شورای‌عالى بیمه با تاکید بر اینکه نظام نظارتی در بازار بیمه باید از تعرفه‌های سنتی به سمت نظارت‌های مالی حرکت کند، افزود: در این راستا تاکنون تعرفه رشته باربرى، کشتى، هواپیما و بدنه آزادسازی شدند. وی گفت: در سیاست‌های نظارتی صنعت بیمه باید تحولی اساسی ایجاد شود و نهاد ناظر نیز باید برای مدیریت صحیح و مواجهه با پیامدهای آزادسازی تعرفه‌ها آماده باشد.

به گفته فرشباف ماهریان، با آزادسازی تعرفه‌ها، شرکت‌های بیمه دیگر بهانه‌ای مبنی بر نداشتن آزادی عمل در بازار بیمه را نمی‌توانند مطرح کنند.

رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه با آزادسازی تعرفه‌ها، بیمه مرکزی در معرض آزمونی سخت قرار می‌گیرد، عنوان کرد: در این زمینه سندیکای بیمه گران نیز وظایفی را بر عهده دارد که از جمله آنها وظیفه خود تنظیمی‌و خود نظارتی است.وی با اشاره به اینکه در ایران در برخی از بیمه نامه‌ها هنوز روش‌های سنتی و ناملموس در خصوص بیمه‌نامه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصریح کرد: تعهد در بیمه‌نویسی باید در دستور کار قرار گیرد.فرشباف ماهریان عنوان کرد: بیمه‌گران باید کیفیت خدمات خود در زمان پرداخت خسارت را در دستور کار قرار دهند، زیرا این عمل باعث از بین رفتن ذهنیت جامعه نسبت به اولویت فاکتور قیمت و انتخاب بیمه‌گر شده و موضوع نرخ‌شکنى را به ویژه از این نظر که تصور می‌شود ابزار حذف رقیب براى شرکت‌هاى بزرگ است را به پدیده بى‌اهمیت تبدیل می‌کند. وی بر برقراری عدالت در عملیات بیمه‌گرى تاکید کرد و افزود: به همین دلیل نیز سرمایه‌گذارى در رشته‌هاى پرسود به صورت کامل یا نسبى آزاد است.