گروه بازار پول- مدیر عامل موسسه مالی و اعتباری مهر گفت: بانکداری بدون ربا، مفهوم گسترده‌ای است و تنها به قرض‌الحسنه محدود نمی‌شود. به گزارش اداره کل روابط عمومی موسسه مهر، غلامحسن تقی نتاج در جمع مدیران اعتبارات و تجهیز منابع سراسر کشور، با بیان این مطلب افزود: محدود کردن بانکداری بدون ربا به قرض الحسنه، برداشت متعارف در جامعه است؛ بنابراین باید این آگاهی را به جامعه داد که بانکداری بدون ربا به این معنی نیست که کلیه عملیات پولی و بانکی کشور به قرض‌الحسنه تبدیل شود که این تعبیر برخلاف مبانی اقتصاد اسلامی ‌است.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورهای اسلامی، موسسه‌های قرض‌الحسنه در نظام پولی و بانکی تعریف نمی‌شود، بلکه در قالب موسسات اجتماعی و خیریه قرار می‌گیرند و این برعکس آن چیزی است که ما در سنوات گذشته در کشور شاهد بودیم. نتاج با هشدار به افرادی که با انگیزه‌های اقتصادی صندوق‌های قرض‌الحسنه ایجاد می‌کنند؛ تصریح کرد: قرض‌الحسنه، مفهومی ‌کاملا غیرانتفاعی است که موسسات اقتصادی برای تبرک کار خود با توجه به اینکه در لایه‌های پایین جامعه نیاز وجود دارد، بخشی از خدمات را به این فعالیت خیریه و اجتماعی اختصاص می‌دهند. بنابراین افرادی که توان مالی و اقتصادی لازم را ندارند، وارد این حوزه نشوند، چون نه تنها مشکلی را حل نمی‌کنند، بلکه مشکلی هم به مشکلات موجود اضافه می‌کنند.

نتاج خطاب به مدیران اعتبارات گفت: آنچه که بر عهده ما به عنوان وکلای سهامداران و سپرده گذاران گذاشته شده، این است که وجوه را به صورت اقتصادی سرمایه‌گذاری کنیم.

وی با بیان اینکه نشاط و سلامت یک موسسه پولی و بانکی مستلزم فعالیت صحیح بخش اعتبارات است، اظهار داشت: اگر فعالیت‌های بخش اعتبارات اعم از اعتبارسنجی و اخذ تضامین و پیگیری وصول مطالبات، صحیح انجام نشود با معضلی به نام تله نقدینگی مواجه می‌شویم.